Zamke onlajn kupovine i kako ih izbeći

Postavljeno: 13.08.2020

Kupili ste proizvod preko interneta, ali on uopšte nije isti kao na slici. Zakon kaže da proizvod možete vratiti u roku od 14 dana, bez navođenja razloga povraćaja, s tim da kao kupac snosite troškove povraćaja . Sve ovo naravno važi ukoliko kupujete od registrovanih e- trgovaca. Kod kupovine od fizičkih lica, situacija je malo drugačija

– Haljina koju sam naručila preko interneta od fizičkog lica, uopšte nije ona koja je bila na slici-drugačiji dezen, za broj manja, sintetika a ne pamuk kako je prodavac naveo u opisu proizvoda. Kada sam pokušala da ga kontaktiram, nije se javljao- samo je jedno od iskustava prevarenih onlajn kupaca.

Da su potrošačka prava ista i kada kupujete preko interneta i u radnjama, kaže Zakon o zaštiti potrošača. Međutim, ovaj zakon se primenjuje samo ukoliko robu naručujete od registrovanih e- trgovaca, ne i od fizičkih lica. 

Naime, iako je neregistrovano obavljanje internet prodaje kažnjivo po Zakonu o trgovini, prevareni kupci uglavnom ostaju kratkih rukava. Kupac se u slučaju prevare može obratiti tržišnoj inspekciji i Ministarstvu unutrašnjih poslova, u cilju pronalaženja lica koje je izvršilo prevaru. Međutim, u praksi, licu koje je s namerom prevarilo kupca, nakon toga obično se gubi  svaki trag, ugašen je nalog na društvenoj mreži i nedostupan mu je telefon. Ovakve prevare su česte, a retko ko uspe da  povrati uložen novac. 

Prvo što morate da uradite pre nego što se odlučite za onlajn kupovinu, je da proverite ko je trgovac koji vam nudi robu, odnosno, da li je taj trgovac registrovan. Kao kupac od prodavca možete zahtevati da vam dostavi podatke o firmi, a koje je moguće proveriti na sajtu Agencije za privredne registre.

Ukoliko kupujete od  registrovanog  e-prodavca, kao potrošač uživate sva prava zagarantovana  Zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača. To pre svega znači da  robu možete vratiti u roku od 14 dana, bez navođenja razloga odustanka, s tim da morate platiti troškove povraćaja.

Prvi uslov da bi se ovo pravo ostvarilo je da, a što je i zakonska obaveza prodavca, da vam u pisanoj  formi na mejl koji je ostavljen prilikom kupovine, prodavac dostavi obrazak za odustanak, obaveštenje o prodavcu i pravu potrošača na odustanak od ugovora, te primerak ugovora o prodaji potpisan od strane prodavca. Kako prilikom kupovine na daljinu prodavac nije dužan da kupcu izda fiskalni račun, potrošač sva prava može ostvariti na osnovu tog ugovora .

Kupac od ugovora može odustati u roku od 14 dana od dana kada je preuzeo robu i prilikom odustanka može a ne mora da navede razloge zbog kojih odustaje. Izjava o odustanku mora biti potpisana svojeručno, a proizvod se mora vratiti u roku od 14 dana od kada je poslat obrazac za odustanak. Po isteku tog roka, proizvod se više ne može vratiti.

Proizvod se može vratiti samo ako je neoštećen, po mogućtvu u originalnoj ambalaži , sa svim dodacima i propratnom dokumenatcijom. To znači da je kupac odgovoran ukoliko je proizvod neispravan ili oštećen usled enadekvatnog rukovanja i taakv proizvod će kupcu ponovo biti vraćen i to na njegov trošak. U slučaju da je vraćeni proizvod neoštećen od sstarne kupca, prodavac je dužan da u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak, kupcu vrati iznos koji je platio po osnovu ugovora.

Ipak, u određenim situacijama, Zakon o zaštiti potrošača isključuje pravo kupca da vrati proizvod. To se pre svega odnosi na robu koja je podložna pogoršanju kvaliteta i ima kratak rok trajanja. Takođe, ne mogu se vratiti ni audio i video zapisi i računarski softveri koji su otpečaćeni nakon isporuke, kao ni roba proizvedena prema posebnim zahtevima potrošača.

D.P.

Ostale vesti

back-to-top