Opera „Lazarevo obretenije“ oduševila publiku  na Kolarcu

Postavljeno: 11.02.2024

Prva kruševačka opera, „Lazarevo obretenije“, koja umetnički obrađuje slavnu istorija Kruševca, a koja je nastala zajedničkim radom kompozitora Miroljuba Aranđelovića Rasinskog i pesnika Nebojše Lapčevića, izvedena je na prvom februarskom koncertu Simfonijskog orkestra i Hora RTS u velikoj Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine. Naši Kruševljani pozdravljeni su ovacijama 800 posetilaca

Povodom 650 godina Kruševca, na Vidovdan, premijerno je izvedena opera „Lazarevo obretenije“ u okviru poetsko – muzičkog triptiha “Raspeto Kosovo” koji Kulturni centar tradicionalno organizuje i tada je dirnula i oduševila Kruševljane, a sada su u njoj imali priliku da uživaju Beograđani, i to na Kolarcu.

– Kompozitor M.A. Rasinski je iskomponovao divnu molitvenu muziku u slsbu čestitog kneza. Uz njegovo angažovanje i u produkciji RTS na Kolarcu je izvedena, koncertno, opeta u tri slike beograska premijera u veličanstvenom ambijentu. Čast je da su uloge uzeo svetki bariton Željko Lučić u ulozi kneza Lazara; sopran Snežana Savičić Sekulić u ulozi kneginje Milice…. Simonijski orkestar i Hor RTS kojim je dirigovao Aleksandar Kojić. Ponosno i uzvišeno je bilo biti potomak Lazarev u Beogradu. No, moj rad se ne završava ovim oduživanju zavičaju jer se nadam da će ova opera imati dalja izvodjenja – kaže Nebojša Lapčević.

U izvođenju ovog kapitalnog dela nastupala vrhunska podela solista – Željko Lućić, bariton (Knez Lazar), Snežana Sekulić Savičić, sopran (Carica Milica), Goran Krneta, bas (Sveti Amos), Milan Obradović, bariton (Miloš Obilić), Darko Manić, (Murat), Mladen Prodan, tenor (Bajazit), Vesna Đurković, sopran (Vila i ćerka Mara), Nevena Đoković, sopran (ćerka Teodora), Filip Veljković, alt (sin Stefan). Dirigovao je Aleksandar Kojić.

Opera „Lazarevo Obretenije“ sastoji se iz tri čina. U prvoj slici Knez Lazar u molitvenom razgovoru sa Svetim Amosom prima blagoslov i slavi sa Knjeginjom Milicom, porodicom i narodom izgradnju prestonog srpskog grada. Graditelji zidaju prvi bedem Kruševca, a potom Crkvu Lazaricu, žitelji donose kamen krušac iz Morave. Druga scena tematizuje Kosovski boj, ubistvo Murata i Lazarevo opredeljenje za carstvo nebesko. Sveti Amos se ponovo pojavljuje u trećoj sceni i razgovara sa Lazarom. Lazara anđeo uzvodi na nebo i dok svi prenose njegove mošti, pojavljuje se Nebeski Lazar.

– Kad iz lazaričkih duhovnih ozarenja umetnik primi darove, onda se o osnivaču grada Kruševca peva sa posebnim nadahnućem, onda je i protagonistima opere Lazarevo obretenije ugudno da proslavljaju stari prestoni grad. Moje nadahnuće je bila likovna poetika freske Obretenije Lazarevr glave, freska konu je Milić od Mačve naslikao povodom šest vekova Kruševca – objašnjava Lapčević.

Akademik Ivan Jevtić, smatra da ova opera ulazi u domen značajnih dela naše muzičke literature i da postaje neodvojivi deo naše kulturne baštine, dok prof. dr Jasmina Janković u svojoj kritici  navodi da je kosovsko opredeljenje životni stav kompozitora Rasinskog. Ljubiša Đidić kaže da je ova opera omogućila Kruševljanima da ponovo dožive onu antičku pozorišnu scenu na otvorenom koju je iznedrilo Slobodište.

„To lepo trojstvo (Rasinski, Lapčević, Milić), višestruko umnožavano brojnim muzičarima, kada više nije samo trojstvo, ukršteno publikom u pričešću pred svetom Lazaricom, negde na vrhu njenog zlatnog krsta, na kupoli, svedočiće o našoj prolaznosti u ovim životima, ali i nekim neprolaznostima! Dovoljnim za prvih šest i po vekova“ stoji u Đidićevom eseju objavljenom u štampanom izdanju „Lazarevog obretenija“, koja je ugledalo svetlost dana pre dve godine.

M. Janković


Obretenije i obrtenje

Nekakva promena stanja stvari, preokret, obrtanje, okretanje: znači nešto što se iznenada nađe negde, što se obrete; hrišćanski pravoslavni praznik 10. mart (Jovanovo obretenije)

Ostale vesti

back-to-top