“Snaga je u razlikama i sličnostima” poručuju učenici OŠ “Nada Popović”
Postavljeno: 04.06.2021
U Osnovnoj školi „Nada Popović“ održana je akcija na kojoj su učenici starijih razreda preneli učenicima četvrtog razreda svoja znanja sa radionica o štetnosti diskriminacije i stereotipa. Radionice i današnja akcija organizovane su u okviru projekta „Otvoreno o diskriminaciji“ koji realizuje Udruženje Romani cikna iz Kruševca u saradnji sa Školskom upravom
– Drago mi je da su mlađi učenici imali puno pitanja za nas na koja smo im odgovorili. Nije mi bilo teško da im dam ogovor, samo sam morala da ga prilagodim njihovom uzrastu, pošto su mlađi od mene – kaže Vida Marković, učenica sedmog razreda, koja se našla u ulozi predavača.
Njena drugarica iz razreda Katarina Lazarević uživala je u ovoj akciji.
– Za kratko vreme smo uradili dobar posao. Mislim da smo danas deci puno pomogli da shvate da ne treba da se osećaju neprijatno i diskriminisano, da znaju da sve može da se reši razgovorom i na lep način. Za Anđelu Cakić, učenicu osmog razreda ovo je bilo izuzetno značajno iskustvo, jer je i sama svedočila diskriminaciji dok je bila mlađa.
– Prezadovoljna sam ovom akcijom, ovo je veoma korisno. Kad sam bila treći i četvrti razred bila sam diskriminisana i volela bih da sam i ja u tom uzrastu imala nekog ko bi mi o tome pričao. Nadam se da je ovo deci pomoglo i da neće diskriminisati druge zbog toga što su različiti – ističe ona.
Stariji osnovci koji su se našli u ulozi predavača, planiraju da i sledeće godine učestvuju u sličnim akcijama.
– Prezadovoljna sam, nisam očekivala da će ovako dobro da bude. Učestvovaću ponovo sledeće godine. Naše buduće akcije u školskoj 2021/22. godini biće vršnjačka edukacija o stereotipima i predrasudama, napravićemo kraće filmove o toleranciji i poštovanju. Održaćemo zajednička druženja, predstave, muzičke večeri i neke lepe događaje koji će biti prijatni, interesantni i veoma poučni – najavljuje Teodora Raičević, učenica sedmog dva.
Tridesetak učenika odeljenja 4/1 i 4/2 slušalo je pažljivo svoje starije školske drugare i aktivno učestvovalo u diskusiji. Na kraju predavanja, dobili su diplome.
– Trudili smo se da sastav bude meštovit, da bude dece iz romske i većinske populacije kako bi se prvo među njima, koji su u pubertetu razbili stereotipi i predrasude. Ovo je sjajna priča koja može da da izuzetne rezultate. Devojčice koje su sada sedmi razred sledeće godine mogu biti vršnjačke edukatorke. Školski pedagog i logoped će i dalje raditi na tome da steknu veštine i da mogu svoja znaja da prenose mlađim drugovima i drugaricama – kaže Slavica Rakić, koautorka programa.
Akcijom su svi oduševljeni, a učenike je ova tema veoma zainteresovala, što pokazuje koliko je aktuelna.
– I starija i mlađa deca su se odlično snašla, toliko im se dopalo, da ćemo ponovo organizovati sledeće nedelje. Sa ovim treba nastaviti jer su deca uživala i naučila dosta što je suština. Na ovaj način oni mogu da promene svoje lične stavove, a onda da ih prenesu dalje, kako bi došlo do smanjenja diskriminacije, govora mržnje i nasilja – navodi ona.
Radionice i druge aktivnosti projekta “Otvoreno o diskriminaciji” sprovode se u još pet osnovnih škola u opštini. Projekat „Otvoreno o diskriminaciji“ traje više od godinu dana, a završava se u junu ove godine. Finansijski ga podržava Fondacija za otvoreno društvo iz Beograda.
Marija Stanković