Okrugli sto o e-upravi: uvoditi nove usluge ali i učiti građane da koriste postojeće

Postavljeno: 05.12.2017

U Srbiji treba raditi na uvodjenju novih elektronskih usluga i jačanju elektornske uprave, ali gradjane istovremeno treba informisati i obučiti za korišćenje postojećih elektronskih usluga, zaključak je Okruglog stola „E – uprava za kvalitetnije javne usluge za gradjane“, održanog u Kruševcu

– Neophodno je da radimo na tome da se širi opseg elektronskih usluga i da se jača elektronska uprava u cilju poboljšanja kvaliteta života i jednostavnijeg korišćenja od strane gradjana, a sa  druge strane treba da počnemo da koristimo postojeće servise, da što više gradjana zna kako i gde da im pristupi, kako da na pravi način iskoristi ono što je dostupno“ rekao je na Okruglom stolu predstavnik Evropskog pokreta u Srbiji – Kruševac, Goran Lapčević.

Okrugli sto je organizovan kao deo nacionalne kampanje „JA u centru pažnje“, okviru projekta „Partnerstvom do dobre JAvne uprave“. Projekat realizuju  Evropski pokret u Srbiji i Centar za evropske politike i još 12 organizacija iz Srbije, medju kojima je Evropski pokret u Srbiji – Kruševac,  uz finansijsku podršku Američke agencije za medjunarodni razvoj.

O tome koje e–usluge mogu da koriste gradjani Kruševca i Rasinskog okruga govorio je stručnjak za e-poslovanje, Bratislav Mikarić, koji je napomenuo da odredjeni servisi postoje, ali da neke od njih nije moguće praktično primeniti.

– Da biste izvadili novu ličnu kartu ili knjižicu treba vam čitač lične karte odnosno potreban vam je neki hardver – objasnio je on.

Kazao je da  takodje na početnoj strani e – uprave Grada Kruševca stoji link koji ne radi, da konkretno Kruševljani preko e –uprave ne mogu da predaju zahtev za gradjevinsku dozvolu, ali da, kada ga fizički predaju, mogu da prate dokle je to stiglo.

Naveo je i i da se u osnovnoj školi u Razbojni, opština Brus, kroz pilot projekat uvodi e-dnevnik koji bi u narednih godinu, dve, mogao da zameni klasičan dnevnik.

Da je e–uprava veoma važna jer omogućava efikasniju dvosmernu komunikaciju rekao je profesor na Fakultetu političkih nauka, dr Miloš Bešić.

– To je bitno zbog uštede vremena, novca, zbog efikasnog funkcionisanja institucija, ali  i zbog zadovoljstvo gradjana funkcionisanjem institucija jer veći stepen zadovoljstva institucijama podrazumeva veći stepen poverenja u njih, a veći stepen poverenja je važan u jačanju ukupnog demokrtaskog ambijenta i čitavog društva – objasnio je Bešić.

Kazao je da sva relevantna istraživanja i naučni članci ukazuju na to da je veza izmedju snažne ekonomije, snažne demokratije i e-uprave vrlo izražena.

– Jačanje e-uprave direktno i indirektno utiče na stepen inovativnosti privrede, njenu kompetitivnosti, odnosno na ukupan GDP, sa jedne strane, dok sa druge strane jača sve demokratske varijable poput gradjanske participacije, društvenog poverenja, svega što ukupnu arhitekturu društveno ekonomskog života gradjana i biznisa poboljšava – rekao je on.

Predstavnica Evropskog pokreta u Srbiji i menadžerka projekta „Partnerstvom do dobre javne uprave“, Tara Tepavac, podsetila je da je u okviru projekta realizovano 48 aktivnosti u različitim gradovima i opštinama u Srbiji te da je današnji okrugli sto kroz nekoliko prezentacija pokazao koliko je e – uprava važna za postizanje kvalitetnih, brzih i efikasnih usluga javne administracije u Srbiji.

– Upravo su pružanje brze i efikasne usluge jedni od najvažnijih aspekata koje gradjani ističu kada ih pitamo šta je za njih važno kada govorimo o javnoj administraciji i javnim uslugama, a pružanje brze usluge u domovima zdravlja i administrativnoj službi policije je nešto što su posebno ustakli gradjani u Centralnoj i Zapadnoj Srbiji – rekla je ona.

Kazala je da je istraživanje sprovedeno u okviru ovog projekta, koje je bilo fokusirano na usluge u domovima zdravlja, usluge admisnistrativnih službi policije te upisa dece u predškolsko i školu, izmedju ostalog pokazalo da je, kada je u pitanju administrativna usluga policije, u Zapadnoj Srbiji preko sedamsedeset odsto gradjana misli da je pružanje brzih usluga najvažniji aspekt.

Ona je tokom okruglog stola pozvala gradjane da svoja iskustva u korišćenju usluga javne uprave podela preko internet portala www.mojauprava.rs .

Do sada je, dodala je, preko tog portala prikupljeno više od dve hiljade priča gradjana Srbije koje će biti korišćene prilikom analize trenutnog stanja javnih usluga te davanja preporuka nadležnima.

Ostale vesti

back-to-top