Istražujemo za vas: Kada Gradska uprava postaje potpuno e-dostupna?
Postavljeno: 27.10.2021
Tokom protekle tri i po godine službenici Gradske uprave Kruševac su, u ime sugrađana koji su podnosili zahteve za ostvarivanje različitih prava, prikupili skoro 95 hiljada dokumenata i izvoda iz državnih evidencija. Brojne administrativne poslove, za koje je procedura na ovaj način olakšana, mada sugrađani još uvek moraju da dođu do Gradske uprave da podnesu zahtev, Kruševljani bi od naredne godine trebalo da mogu da u potpunosti obave od kuće
Naime, na osnovu Zakona o upravnom postupku službenici Gradske uprave od aprila 2018. godine za potrebe građana, odnosno ostvarivanja njihovih prava, prikupljanju izvode iz brojih evidencija državnih organa.
– Bilo je potrebno da se najpre uradi novi sajt Gradske uprave, usaglašen sa svim zahtevima Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave. On je pokrenut početkom prošle godine, kada je otvoreno Jedinstveno upravno mesto u Gradskoj upravi. To smo učinili među prvima u Srbiji. Ideja je bila da odmah zatim omogućimo i pomenuto podnošenje zahteva od kuće, međutim, počela je epidemija, sve je bilo usmereno ka tome i ovaj proces je malo usporen – kaže za KruševacGrad šef Službe informatike Gradske uprave Kruševac Radomir Radmanovac.
Ono što se u međuvremenu desilo jeste da su Kruševljani, otvaranjem pomenutog Jedinstvenog upravnog mesta u jednoj sali dobili šaltere matične službe, urbanizma i građevinarstva, inspekcijskih službi, lokalne poreske administracije, Pošte te mesto za prijem zahteva. Takođe, od aprila 2018. godine, na osnovu Zakona o upravnom postupku, a u skladu sa nastojanjem da se ide ka ukidanju papirologije, službenici za građane pribavljaju dokumenta i izvode iz brojnih evidencija državnih službi.
– To znači da lice kada dođe i podnese određeni zahtev istovremeno potpisuje ovlašćenje službeniku da u njegovo ime može od nadležnih državnih organa zatraži, odnosno prikupi potrebna dokumenta za ostvarivanje nekog prava – objašnjava Radmanovac.
To, u praksi, znači da sugrađani ne moraju da se šetaju po različitim institucijama tražeći izvode iz evidencija.
Pregled poziva e-servisa, preko koga službenici Gradske uprave prikupljaju podatke, pokazuje da je tokom protekle tri i po godine na taj način pribavljeno skoro 95 hiljada dokumenata (94.868).
Najviše je bilo provera aktuelnog prebivališta – 44.774, potom provera radnog statusa u Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja – 13.056, pretraga Republičkog geodetskog zavoda po parcelama – 11.228, preuzimanja izvoda iz matične knjige rođenih – 9.784, pregleda evidencije NSZ – 2.321…
Radmanovac dodaje da postoje i evidencije koje nisu dostupne u postojećem e-sistemu, ali da službenici Gradske uprave, takođe uz saglasnost stranke, mogu da ih zatraže od drugih nadležnih institucija.
– Takvih zahteva smo do sada uputili 6.884, a istovremeno je našoj upravi pristiglo 336 zahteva od kolega iz drugih gradova – objašnjava on.
Napominje da su podaci građana zaštićeni, precizirajući da pomenutom sistemu pristup imaju isključivo ovlašćeni službenici, da svako ima uvid samo u predmete na kojima radi te da ovlašćenje koje potpisuje stranka važi za pribavaljanje dokumenata za taj konkretni zahtev.
U primeni ovakvog načina rada, dodaje on, više je bilo izazova sa institucijama nego sa građanima.
-Trebalo je da brojne institucije naviknu da koriste ove prednosti. Imali smo situacije da se u Gradskoj upravi pred upis u školu stvaraju gužve jer škole traže izvode iz matične knjige rođenih, a to su dokumenta koja one mogu da zatraže od Gradske uprave – naveo je Radmanovac.
Nepoverljivih građana, potvrđuje, ima, a to je, prema proceni, oko pet odsto onih koji podnose zahteve. Oni ne žele da potpišu saglasnost te samostalno pribavljaju potrebna dokumenta.
J.B.