+381 64 812 51 81
Naslovna » Život i stil » Da li ste razmišljali o automobilu na struju?

Da li ste razmišljali o automobilu na struju?

Prednosti

Troškovi „goriva“

Uzimajući u obzir gubitke kod punjenja/pražnjenja, potrošnja je 15-20 kWh za 100 km. Ako baterije punite noću cena po kilometru će biti jeftinija, a ako se za punjenje koristi struja iz vlastitih izvora, npr. vetrenjače ili solarnih panela tada je cena još niža.

Troškovi održavanja

Elektromotori su znatno jednostavnije konstrukcije od benzinskih i dizel motora. Imaju samo jedan pokretni deo, radna temperatura je znatno niža, gotovo da ne zahtevaju održavanje, a popravke su znatno ređe i jeftinije. Baterije imaju svoj životni vek te ih je po isteku potrebno zameniti što je ujedno i najveći trošak održavanja električnog automobila. Životni vek baterija je najčešće između pet i deset godina odnosno 300-2000 ciklusa punjenje-pražnjenje, što u praksi znači 30-200 hiljada pređenih kilometara.

Zaštita okoline

Električni automobili ne ispuštaju štetne plinove tako da su sigurni za okolinu. Ipak, za svoje pokretanje koriste energiju. Stepen korisnosti savremenih elektromotora je veća od 80%. Efikasnost uskladištenja energije u baterijama je 75-85%, čime dobijemo ukupnu efikasnost od oko 60% što je u odnosu na 15% benzinskih vozila izvrsno. Električna energija može se dobiti iz obnovljivih izvora. Pri proizvodnji el. energije iz fosilnih goriva stepen iskoristivosti elektrana je oko 30%, a otpadna toplota često se dodatno iskorištava za grejanje. Osim toga zone čišćenja su daleko od gradova i područja gušće naseljenosti.

Nedostaci

Ograničen domet

Najveći, tj. najskuplji problem je uskladištenje energije. Danas dostupne baterije mogu uskladištiti 30-250 Wh električne energije po kilogramu mase, zavisno o kojoj je baterijskoj tehnologiji reč. Za poređenje, u litru benzina uskladišteno je do 9000 Wh energije. Nije sve baš tako kako izgleda na prvi pogled. Najsavremeniji benzinski motori mogu iskoristiti svega 15% od toga, dok najsavremeniji elektromotori mogu iskoristiti i do 95% energije uskladištene u baterijama. Potrošnja prosečnog elektroautomobila je oko 15 kWh za km. Uvrstimo li u obračum masu baterija, za 100 km puta treba 60 – 500 kg baterija, zavisno o vrsti baterijske tehnologije. Naravno, što je veća gustina uskladištene energije, veća je i cena baterije. Optimalno i danas najčešće korišćene baterije mogu uskladištiti oko 100 Wh/kg, što znači da za svakih 100 km puta treba oko 150 kg baterija.

Performanse

Snaga potrebna za održavanje brzine automobila zavisi o tome kolika je ta brzina, ali i o masi automobila, aerodinamičnosti karoserije i karakteristikama guma. Za postizanje te brzine, tj. ubrzanje, potrebna je dodatna, često i do nekoliko puta veća snaga. Nije problem ugraditi jači motor, ali je problem „izvući“ veću snagu iz baterija. Baterije ne mogu osloboditi svoju energiju odjednom nego postupno. Za veću snagu zato trebaju i veće tj. teže baterije, a to opet povećava potrebu za snagom.

Vreme punjenja

Uobičajeno vreme punjenja baterija je 2-12 sati, što zavisi o vrsti baterija, snazi punjača ali i snazi priključnog mesta. Neke vrste baterija mogu se napuniti i za manje od pola sata, ali im se time skraćuje životni vek, a nije svuda i uvek dostupan odgovarajući punjač.

Visoka kupovna cena

To je samo donekle tačno. Ako želite otići u trgovinu i birati model, boju, opremu itd. nećete proći nimalo jeftino. No postoji i druga opcija – prerada „običnog“ automobila u električni. Nije ni to besplatno, ali mera uloženo/dobijeno je znatno povoljnija. Uzmete li u obzir prednosti električnog automobila, vaga vrlo brzo prevagne na električnu stranu.

Izvor: autonastruju/krusevacgrad

Prednosti Troškovi „goriva“ Uzimajući u obzir gubitke kod punjenja/pražnjenja, potrošnja je 15-20 kWh za 100 km. Ako baterije punite noću cena po kilometru će biti jeftinija, a ako se za punjenje koristi struja iz vlastitih izvora, npr. vetrenjače ili solarnih panela tada je cena još niža. Troškovi održavanja Elektromotori su znatno jednostavnije konstrukcije od benzinskih i dizel motora. Imaju samo jedan pokretni deo, radna temperatura je znatno niža, gotovo da ne zahtevaju održavanje, a popravke su znatno ređe i jeftinije. Baterije imaju svoj životni vek te ih je po isteku potrebno zameniti što je ujedno i najveći trošak održavanja električnog…

Review Overview

Rejting korisnika Budite prvi !
x

Proveri i

Predsednik Srbije obišao gradilište Kovid bolnice

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao je večeras radove na izgradnji Kovid bolnice u Kruševcu, koja bi trebalo da bude završena ...

Poraženi i Napredak i Trajal

U 16. kolu Super lige Srbij, Napredak je ostavio bodove na Banovom brdu favorizovanom Čukaričkom, koji je slavio sa 3:0. ...

Manje novoobolelih nego prethodnih dana

U Rasinskom okrugu je za poslednja 24 sata zabeleženo 62 nova slučaja oboljevanja od korone, što je značajno manje nego ...

Rukometašice gostuju kraljevačkom Metalcu

Rukometasice Gradskog ženskog rukometnog kluba Napredak, danas (nedelja) u petom susretu Prve lige Zapad ,grupa B, i cetiri poraza, gostuju ...

SSP poziva nadležne da provere kako se rekonstruiše “Šator”

Kruševački odbor Stranke slobode i pravde oglasio se još jednom povodom očuvanja Jastrepca,  sada navodeći detalje o Planu detaljne regulacije ...