Uređivanje grada za pešake i bicikliste donelo Kruševcu vredna priznanja

Postavljeno: 04.02.2020

Zahvaljujući tome što aktivno radi na poboljšavanju pešačke i biciklističke infrastrukture, potom na manjem korišćenja automobila u najužem gradskom jezgu, promoviše korišćenje javnog prevoza, sprovodi manifestaciju “Evropska nedelja mobilnosti” te uključuje građane u kreiranje odluka u oblasti održive urbane mobilnosti u Kruševac je stiglo vredno priznanje. Naime, Grad Kruševac je, u konkurenciji evropskih gradova, osvojio drugo mesto u tri od četiri kategorije. Nagrade dodeljuje Mreža evropskih gradova, CIVITAS, a o tome koliko je konkurencija bila jaka najbolje govori podatak da su medju prvonagradjenima Stokholm – glavni grad Švedske, potom nemački Bremen, belgijski Antverpen te grad Vinica iz Ukrajine.

Kruševac je osvojio drugo mesto u kategorijama: posvećenost održivoj urbanoj mobilnosti kroz učešće u aktivnostima CIVITAS mreže, uključivanje građana i zainteresovanih strana te za transformaciju grada u prijatnije okruženje za život.

U ovdašnjoj Gradskoj upravi podsećaju da je Grad Kruševac od pre tri godine godine član „CIVITAS“ mreže, dok je još od  2015. godine član regionalne CIVINET mreže (Slovenija – Hrvatska – Jugoistočna Evropa). 

Kruševac je prvi grad u Srbiji koji je usvojio Plan održive urbane mobilnosti 2017-2030. Takodje, u prethodnom periodu rađeno je na rekonstrukciji pešačke i biciklističke infrastrukture na više lokacija, poput rekonstrukcije Ulice Balkanske sa obeležavanjem biciklističkih traka, rekonstrukciji Trga Kosturnica sa proširenjem parka i obeležavanjem biciklističkih traka, postavljeni su parkinzi za bicikle na više lokacija – deo je aktivnosti koje je sproveo Kruševac.

Osvajanju pomenutih priznanja doprinelo je i to što je kroz projekat „Unapređenje održive urbane mobilnosti u Kruševcu“ sprovedeno nekoliko mera, poput obeležavanja biciklističkih traka u Aerodromskoj ulici te uradjena mapa linija gradskog prevoza sa redom vožnje, koja je postavljena na 32 autobuska stajališta. Očekuje se i postavljanje prvog brojača biciklista sa displejem u Aerodromskoj. Kao značajna je navedena i mera privremenog zatvaranja glavne ulice za motorni saobraćaj, čije trajanje se svake godine produžava te je u 2019. godini u večernjim satima takav režim saobraćaja bio na snazi od sredine aprila do sredine oktobra. 

Ove i druge mere uticale su da Grad poprima drugačiji izgled i da se polako transformiše i usmerava ka održivim vidovima kretanja, zato su nam i važna priznanja poput ovog, koje nam je dodelio CIVITAS, jer to otvara vrata za učešće na međunarodnim projektima i saradnju sa drugim gradovima – navode u Gradskoj upravi.

 

Inače, Stokholm je trijumfovao u kategoriji “posvećenost održivoj urbanoj mobilnosti kroz učešće u aktivnostima CIVITAS mreže“ jer su u njima aktivni još od 2002. godine. Imaju velike pomake u primeni vozila sa niskom emisijom gasova, infrastrukturi za punjenje električnih vozila te unapređenju bezbednosti kretanje pešaka i biciklista. Antverpen je prvo mesto osvojio za „uključivanje građana i zainteresovanih strana“ za paket mera koji uključuje javno – privatnu saradnju, pametnu upotrebu podataka i progresivnu komunikaciju sa javnošću. Bremen je poneo nagradu u kategoriji „transformacija“ nakon impresivnih napora za smanjenje korišćenja privatnih automobila, kroz usluge iznajmljivanja automobila i integrisani javni prevoz. Nemačka biciklistička federacija ga je 2019.godine proglasila nemačkim najprikladnijim gradom za bicikliste, s obzirom na to da ima mrežu biciklističkih traka i staza i više od četiri hiljade bezbednih biciklističkih parking mesta. 

U kategoriji „najambicioznija inicijativa“ prvo mesto je osvojila Vinica koja je kroz projekat rekonstrukcije starih tramvaja i njihovo pretvaranje u efikasnija i modernija vozila uspela da smanji potrošnju električne energije za tramvajski prevoz za 40 odsto te da smanji emisiju CO2.

J.B. 

Ostale vesti

back-to-top