Razvojne šanse opštine Ćićevac – nedostaje pomoć države
Postavljeno: 25.09.2016
Dobar geografski položaj, blizina koridora 10, vodni resursi i turistički potencijali bogate istorijske prošlosti i prirodnih odlika, prednosti su koje bi opštinu Ćićevac trebalo da učine interesantnom za potencijalne investitore, te za lokalno stanovništvo, u smislu razvoja preduzetničkog duha
Predsedik opštine Ćićevac, Zlatan Krkić, kaže da država ne prepoznaje svoj interes da ulaže u ovaj kraj, te da je to jedan od glavnih razloga što potencijali ove opštine nisu dovoljno iskorišćeni.
Iako u opštini Ćićevac nema stranih investitora, blizina koridora 10 je, kako navodi Krkić, presudna za razvoj privrede u tom kraju.
–Koridor 10 privukao je brojne domaće investitore koji su u industrijskoj zoni u Pojatama otvorili firme i zaposlili veliki broj ljudi. Neke od tih firmi danas imaju i preko 200 radnika i što je još važnije, stalno zapošljavaju nove. Samo u prošloj godini posao u tim firmama dobilo je stotinak novih ljudi – kaže on, dodajući da ova opština ima preko 100 malih i srednjih preduzeća i radnji, te da za razliku od susednih opština Varvarin i Ražanj koje spadaju u grupu nerazvijnih, Ćićevac ulazi u takozvanu treću grupu po stepenu razvijenosti u Republici Srbiji.
Krkić naglašava da je za ovu opštinu od značaja dolazak stranih investitora, i da treba raditi na njihovom privlačenju.
-Imamo industrijsku zonu na oko 100-tinak hektara koju možemo da ponudimo potencijalnim stranim investitorima što bi, s obzirom na blizinu koridora 10, trebalo da ih privuče. Međutim, država strane firme subvencioniše po radniku i usmerava ih u određene opštine i gradove – ističe on.
Govoreći o turističkim potencijalima ovog kraja, Krkić je kazao da se opština Ćićevac nalazi na ušću Južne i Zapadne Morave, i da bi imala mnogo toga da ponudi potencijalnim turistima, ali da je problem što država još uvek ovaj kraj nije prepoznala kao značajan na turističkoj mapi Srbije.
– Potencijali postoje (Mojsinjska Sveta Gora sa preko 70 crkava i crkvišta iz ranog srednjeg veka, Kula Todora od Stalaća, dve reke…), ali se nije ulagalo u infrastrukturu, tako da ne možemo biti konkurentni lokacijama koje su decenijama poznate turističke destinacije. Za značajan turistički razvoj nekog kraja, potrebno je da država učestvuje, što ovde nije slučaj. Nemamo uređenu putnu infrastrukturu, niti turističke komplekse – rekao je on, istakavši da je opštinu Ćićevac nedavno posetio kineski investitor koji je pokazao interesovanje za ulaganje na prostoru Mojsinjske Svete Gore i Južne Morave, te da se nada da će taj projekat u skorije vreme biti realizovan.
Dodao je da opština u skladu sa svojim mogućnostima radi na promociji turističkih potencijala, te da je bilo i nekih skromnijih ulaganja.
– Asfaltiran je put između Grad Stalaća i Braljine zbog pristupa crkvama, a izgradnja tog puta omogućila je i da se na obali Južne Morave izgradi vikend naselje. Manifestacijama “Morava nas voda odranila” i “Pod krilima Arhangela”, radimo na afirmaciji Kule Todora od Stalaća– naveo je on.
Da razvojnu šansu opštine vidi u poljoprivredi, ocenio je Krkić. Objasnio je da je Ćićevac mala opština, da ima male posede na kojima se različite kulture uglavnom proizvode za lične potrebe, ali da počinju veća ulaganja u vinograde, zasade jabuka, višnje, lešnika, aronije, šljive.
– Nemamo zadruge niti organizovanu proizvodnju. Većina ljudi svoje proizvode prodaje na pijaci i pored puta Pojate-Kruševac, a interesovanje za organsku proizvodnju nije veliko.
Opština godišnje izdvaja pet miliona dinara za poljoprivredu i veći deo tih sredstava utroši se na održavanje poljskih puteva – kaže on.
Ističe da to što kroz teritoriju opštine Ćićevac prolazi železnička pruga Beograd-Niš u ovom trenutku nije nikakva prednost, te da vidi razvojnu šansu kada železnica pokrene svoj razvoj. Stalać je čuveni železnički čvor.
Izgradnja koridora 11 po mišljenju većine građana, mogla bi naneti problem meštanima ovog kraja, jer se veliki broj građana zapošljava kroz usluge na sadašnjem putu Pojate-Kruševac. Inače, državni projekat Pojate-Preljina takozvani Moravski koridor gradiće država a opština ne učestvuje ni u izgradnji ni u finansiranju ovog projekta.
– U glavnoj ulici smešteno je oko 100 lokala u kojima radi blizu 500 ljudi. Svi oni uglavnom žive od tranzita, što znači da će izmeštanjem saobraćaja iz te ulice, mnogi najverovatnije ostati bez posla – zaključio je Krkić.
D.P.