Pitali smo za vas: Kako da deca i roditelji lakše prebrode karantin?
Postavljeno: 05.10.2021
Nakon više od godinu dana brojnih iskušenja i izazova zbog pandemije korona virusa, onlajn nastave i učenja na daljinu, đaci su se pre nešto više od mesec dana konačno vratili u školske klupe. Međutim, zbog izrazito nepovoljne epidemiološke situacije veliki broj dece primoran je da bude u dvonedeljenom karantinu. O tome kako da deca i roditelji što „bezbolnije“ prebrode karantin potražili smo odgovore od stručnjaka
Pedagog u OŠ „Nada Popović“ Dragana Nicović ističe da roditelji najpre treba da obave razgovor sa detetom o koroni te da nikako deci ne dozvole da sama tumače informacije o virusu.
– Deca vole da maštaju, u njihovom glavama razvijaju filmove čiji sadržaj može biti lošiji nego što jeste. Uticaj vršnjaka je veliki i zato se dete ne plaši ili mnogo plaši posledica korone na njih i njihove članove porodice. Zato je potrebno deci objasniti sve o koroni, kako bi nastavili normalno da žive, ali i da se zaštite. Najvažniji činilac u prevazilaženju stresa kod dece jeste stabilna i jaka veza između roditelja i dece – kaže ona.
Kada je dete prinuđeno da u karantinu provede dve ili više nedelja, najbitnije je da pravilno organizuje svoje vreme. U zavisnosti od toga da li je dete u izolaciji zbog roditelja ili je obolelo, zavisiće i aktivnosti.
– Roditelji treba da budu samo podrška deci u organizaciji njihovog vremena, da ih podstiču i proveravaju da li redovno izvršavaju svoje obaveze. Ako je dete u izolaciji zbog roditelja, deo dana treba da provede u učenju putem onlajna. Nemogućnost druženja sa vršnjacima, mogu nadoknaditi komunikacijom putem društvenih mreža. Imaju priliku da pročitaju novu knjigu, slušaju muziku ili da se bave kreativnim radom. Važno je deo dana posvetiti porodičnim razgovorima o različitim temama, na taj način roditelji i deca se ponovo zbližavaju – napominje Nicovićka.
U slučaju da je dete obolelo treba mu pružiti maksimalnu podršku da što bezbolnije prevaziđe stres i strah za sebe i svoje ukućane, ali i da se kasnije vrati u svakodnevne aktivnosti.
– Veoma je bitan ustaljeni način porodičnog funkcionisanja u obavljanju svakodnevnih aktivnosti – dodaje ona.
Jedna od važnih stvari je da dete tokom boravka u karantinu ne izgubi korak sa školom.
– Dete treba podsticati da shodno svojim zdravstvenim mogućnostima uči i prati gradivo preko materijala koje šalju nastavnici, onlajn nastave ili u komunikaciji sa drugovima i drugaricama. Važno je da redovno radi domaće zadatke, time vežba i lakše se prilagođava obavezama kada se vrati u školu – objašnjava ona.
Da su akumulirana negativna osećanja koja su proživljavana tokom prethodnih godinu i po dana uticala na decu, kao i na odrasle te da je sada prioritet očuvanje menatlnog zdravlja svih nas, ali pre svega najosetljivije populacije – dece, napominje psiholog u OŠ „Nada Popović“ Marija Vasić.
– Osluškujte i posmatrajte svoju decu, na svaku neuobičajenu promenu u bilo kom segmentu detetovog funkcionisanja, odgovorite i odreagujte – ističe ona.
D. M.