Informatika još nije obavezan predmet u osnovnoj školi
Postavljeno: 20.08.2016
Ministar prosvete Mladen Šarčević izjavio je da je neophodno što pre otkloniti prepreke kako bi informatika postala obavezan predmet u osnovnoj školi
On je na jučerašnjem sastanku sa predsednikom Nacionalnog prosvetnog saveta Aleksandrom Lipkovskim izrazio žaljenje što NPS nije prihvatio predlog Ministarstva prosvete da informatika već od ove školske godine bude obavezna.
Lipkovski kaže za Danas da saglasnost za to postoji, ali da je neophodno stvoriti tehničke i kadrovske preduslove. Na pitanje da li je realno da informatika već od školske 2017-18. bude obavezan premet, Lipkovski odgovara da to „nije nemoguće“, ali ponavlja da se moraju obezbediti tehnička opremljenost škola, odgovarajući softver i nastavni kadar. Sudeći prema energiji ministra Šarčevića, kako kaže, moguće je sve pripreme završiti tokom predstojeće školske godine.
U međuvremenu, od 1. septembra đaci će učiti po inoviranim programima informatike, a Ministarstvo će organizovati onlajn obuke za nastavnike i učitelje, kao podršku u primeni tih izmenjenih programa. Uvođenje informatike kao obaveznog predmeta u osnovnoj školi najavio je i premijer Aleksandar Vučić u svom ekspozeu i to, kako je naveo, u mandatu ove vlade.
Podsetimo, NPS je krajem juna usvojio redefinisane programe za izborni predmet od igračke do računara, koji deca imaju u nižim razredima osmoletke, zatim za izborni predmet informatika i računarstvo u višim razredima osnovne škole, kao i za informatiku kao obavezan predmet u srednjim školama. Predlog da informatika bude obavezna od petog razreda nije dobio podršku većine članova Saveta, koji su smatrali da je sve urađeno na brzinu i da škole nemaju adekvatnu računarsku opremu.
Ideja o razdvajanju tehničkog i informatičkog obrazovanja na dva predmeta mesecima je bila predmet sporenja Ministarstva prosvete i nastavnika TIO. Oni su se protivili ideji da se iz postojećeg predmeta “izvuku” informatički sadržaji i programiranje, uz obrazloženje da se informatika ne može odvojiti od tehnike. Primedbe su imali i na to kako je zamišljena realizacija nastave, ali i na opremljenost škola, sastav i rad radne grupe koja je uradila predlog, nove nastavne programe tehničkog obrazovanja…
Predstavnici Ministarstva, s druge strane, ukazivali su na nisku digitalnu pismenost osnovaca, ali i da postojeću nastavu informatike prate brojni problemi, od toga da nema kontinuitet, pa se đaci kroz osnovnu i srednju školu stalno vraćaju na početak. U obaveznim predmetima nižih razreda osnovne škole nema nikakvih informatičkih sadržaja, a pozicija izbornog predmeta informatika u višim razredima takođe je problematična. Ocena iz izbornog predmeta ne ulazi u prosek, zbog čega đaci nisu za njega zainteresovani, a deo nastavnika, u želji da sačuva radno mesto, ocenjuje đake uglavnom peticama.
Konačna odluka o statusu informatike je na Nacionalnom prosvetnom savetu.