Gledaj da te vide!

Postavljeno: 27.04.2024

Употреба бицикла у свакодневном животу становника Републике Србије, па и на територији целе Републике Србије је у порасту. На краћим релацијама, употреба бицикла скраћује време путовања, а због лакоће паркирања бицикл има и додатну погодност. Правилна употреба бицикла и светлоодбојног прслука у ноћним условима и условима смањене видљивости је нарочито битна како би се број незгода у којима учествују возачи бицикала смањио.

Важан фактор који доприноси настанку саобраћајних незгода је лоша уочљивост. У зависности од доба дана (да ли је дан или ноћ), различита је и угроженост учесника у саобраћају. Наиме, у ноћним условима возач аутомобила ће пре уочити пешака у тамној одећи него бициклисту у истој таквој одећи.

У условима смањене видљивости и ноћу, догађа се више саобраћајних незгода са погинулим лицима, него дању. Ноћу се догоди скоро трећина саобраћајних незгода са тешко повређеним лицима. Такође, више саобраћајних незгода се догађа у сумрак него у свитање због већег броја бициклиста у касним послеподневним сатима, односно раним вечерњим сатима.

Једна од најугроженијих категорија учесника у саобраћају су возачи бицикала. У 2023. години је погинуло 46 бициклиста, што чини 9% од укупног броја погинулих лица, док је у 2022. погинуло 37 бициклиста, што значи да је дошло до повећања за око 24%. Другим речима, у просеку, годишње у Србији живот изгуби нешто мање од 50 бициклиста и буде повређено око 1.400 бициклиста. Ови подаци добијају на тежини када знамо да су бициклисти процентуално најмање заступљени у саобраћају.

Светска здравствена организација (World Health Organization) прогласила је пешаке, бициклисте, возаче и путнике на мотоциклима и мопедима рањивим категоријама учесника у саобраћају, с обзиром на повећану вероватноћу да буду тешко повређени уколико дође до саобраћајне незгоде, у односу на возаче и путнике у путничким аутомобилима, аутобусима, теретним возилима и другим категоријама моторних возила. Дакле, рањиви учесници у саобраћају чине 44% погинулих лица у саобраћају у Републици Србији.

Бициклисти у највећем броју страдају од маја до октобра и зато је Агенција за безбедност саобраћаја Републике Србије, у сарадњи са Олимпијским комитетом Србије, ДДОР осигурањем и ЕКО Сербиа, покренула кампању посвећену безбедности бициклиста у Србији, чији је слоган „Гледај да те виде, вози се бициклом“.

Према подацима из 2023. године, у Републици Србији проценат употребе заштитне кациге oд стране бициклиста је свега 15,7%, односно 84,3% бициклиста не користи кацигу (на узорку већем од 5.500 бициклиста), док је тај проценат у 2021. године износио 3,7%. Највећи проценат употребе је евидентиран у београдским општинама. Само у последње три године значајно је повећана употреба кацига код бициклиста, чему су допринеле досадашње кампање посвећене већој безбедности бициклиста.

Када посматрамо начин на који су настрадали бициклисти у саобраћајним незгодама, уочава се да у највећем броју случајева (65%) бициклисти погину тако што их возило “сустигне“. Највећи број бициклиста погине у време сумрака и првог мрака, од 16 до 21 часова. У већем броју задобијају смртне последице на државним путевима, где су и веће дозвољене брзине кретања возила, док лакше и теже повреде чешће долазе у насељу, тј. у незгодама које се догађају на улицама у насељу.

Агенција за безбедност саобраћаја Републике Србије апелује на бициклисте да се, у циљу повећања своје и безбедности осталих учесника у саобраћају, придржавају следећих савета и препорука:

 Закопчана заштитна кацига на глави, у случају пада са бицикла, може вам спасити живот или вас заштитити од повреда главе.
 Возите исправан бицикл који вам по својим димензијама и другим карактеристикама одговара. Ручице на управљачу треба да су чврсте и правилно подешене.
 Седиште треба бити подешено на одговарајућу висину тако да стопала обе ноге буду у стању да додирну земљу (односи се на млађе и неискусне бициклисте), или када возач седи на бициклу колено мора бити исправљено у ситуацији када је стопало једне ноге на педали у најнижем положају.
 Кочнице морају да буду исправне. Пнеуматици на точковима бицикла треба да буду напумпани под одговарајућим притиском.
 Светла (бело светло на предњој и црвено на задњој страни бицикла) морају бити исправна и постављена на одговарајуће положаје.
 Звонце или сирена морају бити исправни.
 Када прелазите преко коловоза, трудите се да се понашате као да сте пешак. Погледајте пажљиво лево, десно, лево. Када процените да је безбедно започните прелазак коловоза, гурајући бицикл поред себе.
 Користите ручне сигнале да упозорите друге учеснике у саобраћају и/или им дате обавештење о намери коју желите урадити (скретање, промена положаја на коловозу и сл.). Провери, гледај и сигнализирај пре него што направиш неки маневар.
 У ноћним условима и када је смањена видљивост, осим што бицикл мора бити осветљен, носите на себи обучену светлу одећу и одећу са ретрорефлектујућим материјалима.
 Када возите бицикл коловозом, крећите се у ширини од највише један метар од десне ивице коловоза, али не уз сам ивичњак. Уколико се удаљите на безбедно и дозвољено растојање од ивичњака бићете уочљивији за возаче моторних возила и избећићете сливнике, поклопце од канализације и различити отпадни материјал који се може наћи уз саму ивицу коловоза.
 Брзину кретања бицикла прилагоди тако да увек можеш да успориш или се зауставиш на време.
 Када возиш не користи мобилни телефон.
 Поштујте саобраћајну сигнализацију и правила саобраћаја.
 Буди свестан саобраћаја око себе и буди спреман да реагујеш у случају потребе.

 

Ostale vesti

back-to-top