Gledaj da te vide!
Postavljeno: 27.04.2024
Употреба бицикла у свакодневном животу становника Републике Србије, па и на територији целе Републике Србије је у порасту. На краћим релацијама, употреба бицикла скраћује време путовања, а због лакоће паркирања бицикл има и додатну погодност. Правилна употреба бицикла и светлоодбојног прслука у ноћним условима и условима смањене видљивости је нарочито битна како би се број незгода у којима учествују возачи бицикала смањио.
Важан фактор који доприноси настанку саобраћајних незгода је лоша уочљивост. У зависности од доба дана (да ли је дан или ноћ), различита је и угроженост учесника у саобраћају. Наиме, у ноћним условима возач аутомобила ће пре уочити пешака у тамној одећи него бициклисту у истој таквој одећи.
У условима смањене видљивости и ноћу, догађа се више саобраћајних незгода са погинулим лицима, него дању. Ноћу се догоди скоро трећина саобраћајних незгода са тешко повређеним лицима. Такође, више саобраћајних незгода се догађа у сумрак него у свитање због већег броја бициклиста у касним послеподневним сатима, односно раним вечерњим сатима.
Једна од најугроженијих категорија учесника у саобраћају су возачи бицикала. У 2023. години је погинуло 46 бициклиста, што чини 9% од укупног броја погинулих лица, док је у 2022. погинуло 37 бициклиста, што значи да је дошло до повећања за око 24%. Другим речима, у просеку, годишње у Србији живот изгуби нешто мање од 50 бициклиста и буде повређено око 1.400 бициклиста. Ови подаци добијају на тежини када знамо да су бициклисти процентуално најмање заступљени у саобраћају.
Светска здравствена организација (World Health Organization) прогласила је пешаке, бициклисте, возаче и путнике на мотоциклима и мопедима рањивим категоријама учесника у саобраћају, с обзиром на повећану вероватноћу да буду тешко повређени уколико дође до саобраћајне незгоде, у односу на возаче и путнике у путничким аутомобилима, аутобусима, теретним возилима и другим категоријама моторних возила. Дакле, рањиви учесници у саобраћају чине 44% погинулих лица у саобраћају у Републици Србији.
Бициклисти у највећем броју страдају од маја до октобра и зато је Агенција за безбедност саобраћаја Републике Србије, у сарадњи са Олимпијским комитетом Србије, ДДОР осигурањем и ЕКО Сербиа, покренула кампању посвећену безбедности бициклиста у Србији, чији је слоган „Гледај да те виде, вози се бициклом“.
Према подацима из 2023. године, у Републици Србији проценат употребе заштитне кациге oд стране бициклиста је свега 15,7%, односно 84,3% бициклиста не користи кацигу (на узорку већем од 5.500 бициклиста), док је тај проценат у 2021. године износио 3,7%. Највећи проценат употребе је евидентиран у београдским општинама. Само у последње три године значајно је повећана употреба кацига код бициклиста, чему су допринеле досадашње кампање посвећене већој безбедности бициклиста.
Када посматрамо начин на који су настрадали бициклисти у саобраћајним незгодама, уочава се да у највећем броју случајева (65%) бициклисти погину тако што их возило “сустигне“. Највећи број бициклиста погине у време сумрака и првог мрака, од 16 до 21 часова. У већем броју задобијају смртне последице на државним путевима, где су и веће дозвољене брзине кретања возила, док лакше и теже повреде чешће долазе у насељу, тј. у незгодама које се догађају на улицама у насељу.
Агенција за безбедност саобраћаја Републике Србије апелује на бициклисте да се, у циљу повећања своје и безбедности осталих учесника у саобраћају, придржавају следећих савета и препорука:
Закопчана заштитна кацига на глави, у случају пада са бицикла, може вам спасити живот или вас заштитити од повреда главе.
Возите исправан бицикл који вам по својим димензијама и другим карактеристикама одговара. Ручице на управљачу треба да су чврсте и правилно подешене.
Седиште треба бити подешено на одговарајућу висину тако да стопала обе ноге буду у стању да додирну земљу (односи се на млађе и неискусне бициклисте), или када возач седи на бициклу колено мора бити исправљено у ситуацији када је стопало једне ноге на педали у најнижем положају.
Кочнице морају да буду исправне. Пнеуматици на точковима бицикла треба да буду напумпани под одговарајућим притиском.
Светла (бело светло на предњој и црвено на задњој страни бицикла) морају бити исправна и постављена на одговарајуће положаје.
Звонце или сирена морају бити исправни.
Када прелазите преко коловоза, трудите се да се понашате као да сте пешак. Погледајте пажљиво лево, десно, лево. Када процените да је безбедно започните прелазак коловоза, гурајући бицикл поред себе.
Користите ручне сигнале да упозорите друге учеснике у саобраћају и/или им дате обавештење о намери коју желите урадити (скретање, промена положаја на коловозу и сл.). Провери, гледај и сигнализирај пре него што направиш неки маневар.
У ноћним условима и када је смањена видљивост, осим што бицикл мора бити осветљен, носите на себи обучену светлу одећу и одећу са ретрорефлектујућим материјалима.
Када возите бицикл коловозом, крећите се у ширини од највише један метар од десне ивице коловоза, али не уз сам ивичњак. Уколико се удаљите на безбедно и дозвољено растојање од ивичњака бићете уочљивији за возаче моторних возила и избећићете сливнике, поклопце од канализације и различити отпадни материјал који се може наћи уз саму ивицу коловоза.
Брзину кретања бицикла прилагоди тако да увек можеш да успориш или се зауставиш на време.
Када возиш не користи мобилни телефон.
Поштујте саобраћајну сигнализацију и правила саобраћаја.
Буди свестан саобраћаја око себе и буди спреман да реагујеш у случају потребе.