Bezbedan traktor u zadesima
Postavljeno: 09.09.2023
Traktori su motorna vozila koja se često pojavljuju u saobraćaju na javnim putevima, a da pritom retko ispunjavaju sve zakonske bezbedonosne obaveze, kako u pogledu samih vozila, tako i u pogledu ponašanja vozača. U prilog tome govori i podatak koliko vozači traktora često učestvuju u saobraćajnim nezgodama, odnosno koliko često ginu ili bivaju povređeni. Uz to, u saobraćajnim nezgodama često stradaju i njihovi saputnici
Najčešći način stradanja su: prevrtanje, ispadanje lica sa traktora u pokretu, naletanje na traktor, sletanje sa puta, bočni sudar.
Nalazimo se u periodu godine kada se intenzivno pripremaju drva za ogrev. Za izvlačenje oborenih stabala iz šume uglavnom se koriste traktori.
Ovoj temi se poklanja malo pažnje obzirom na bezbednosne rizike koje ova aktivnost nosi jer su tereni nepristupačni, često sa neobezbedjenim šumskim putevima i velikim usponom. Koliko je ovo težak posao nije potrebno ni komentarisati. Da bi neko u ovakvim uslovima upravljao traktorom mora da ima dobre psihofizičke sposobnosti i ispravan traktor.
Na samom početku istakao bih jednu činjenicu koja baš neće da nas ohrabri. Na osnovu mojih saznanja traktori na teritoriji rasinskog okruga su uglavnom moji vršnjaci. Takodje, veliki broj traktora ima dotrajale pneumatike i ne poseduju zaštitni ram ili kabinu.
Svake godine u zadesima stradaju traktoristi uglavnom zbog prevrtanja traktora. Ovakve pojave se ne tretiraju kao saobraćajne nezgode i o njima se ne vodi nikakva statistika.
Prevrtanje traktora može biti bočno i osno. Predrasuda vozača traktora da su u mogućnosti da savladaju svaki teren je potpuno neosnovana upravo iz razloga što je za osno prevrtanje traktora potrebno 1,5 sekunda na ravnom terenu, dok je na usponu to vreme oko 0,75 sekunde, a za bočno prevrtanje traktora vreme izbacivanja iz balansa je 0,5 sekunde. Ukoliko je vozač traktora pod dejstvom alkohola vreme njegove reakcije je svakako duže od 2 sekunde.
Upravo iz ovih razloga želim da skrenem pažnju na sve bezbednosne rizike i dam nekoliko saveta kako da se izbegne nezgoda u zadesima.
Kao prvo, traktor mora biti tehnički ispravan, a naročito je važno da ima ispravne pneumatike i obavezno zaštitni ram ili kabinu. Ispravni pneumatici će doprineti da u teškim uslovima vozilo ima bolje prianjanje za put, kao i da lakše savlada nepristupačne terene. Što se tiče zaštitnog rama ili kabine oni su neophodni upravo iz razloga što će u uslovima prevrtanja traktora sprečiti fatalne posledice po traktoristu. Ogroman procenat smrtnih ishoda u ovakvim situacijama je bio upravo kada traktor nije bio opremljen zaštitnim ramom ili kabinom.
Sa druge strane, bez obzira što se radi o teškom poslu, vozač traktora ne sme da bude pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci dok upravlja ovom mašinom.
Dragan Blažić