Žene u preduzetništvu: Jelena Đuričić
Postavljeno: 07.01.2025
– Nemoguće je uspeti bez podrške porodice –
Jelena Đuričić je vlasnica firme „Fusion centar“ iz Kruševca u okviru koje postoji širok spektar usluga iz oblasti nege lica i tela – od raznih vrsta masaža do brojnih kozmetičkih usluga. Biznis je započela 2018. godine, te ističe da su joj prethodnih šest i po godina protekle uspešno, u konstantnoj edukaciji i praćenju zahteva njenih klijenata
Piše: Nikola Lazić
Jelena je završila visoku školu za fizioterapeute, te pošto nije uspela da pronađe posao u državnom sektoru, bila je primorana da razmišlja o alternativi.
– U početku sam radila privatno kod poslodavaca nevezano za moju profesiju, gde god su se tražili radnici, a uporedo sam se edukovala i kod kuće radila masaže. Posle prvog porođaja, zapravo kada mi je prošlo prvo porodiljsko, odlučila sam se da pokrenem svoj posao, jer su mi dotadašnji poslovi predstavljali gubljenje vremena i odvođenje u neku drugu stranu u odnosu na to za šta sam se školovala. Smatrala sam da ljudima mogu da ponudim nešto drugačije.
Kao glavnu prepreku u svom poslovanju, naša sagovornica ističe određene zakonske regulative koje više „globe“ poslodavce, a vrlo malo ih informišu o njihovim obavezama. Takođe, nedostatak radne snage vidi kao jedan od problema.
– Značila bi mi podrška sa te pravne strane, kome bi mogli da se obratimo. Sa Privrednom komorom imam vrlo lepu saradnju. Često organizuju interesantne radionice, pa su mi tako najavili termin u kojem inspektori imaju dan otvorenih vrata, pa ću sigurno biti tamo kako bih se informisala, jer vrlo teško dolazimo do informacija za kazne koje se lako propisuju. Trenutno imam četiri radnika i zadovoljna sam svojom ekipom, ali sam ih vrlo teško pronašla i pored mora drugih ljudi izabrala četiri osobe koje su stvarno kvalitetne. Definitivno mi treba još radne snage, pritom sam voljna da obučim radnike i kroz rad u salonu odmah primenimo ono što smo naučili.
Naša sagovornica ističe da je za negovanje kože najbitnije posavetovati se sa kozmetičarem koji će odrediti tip kože, jer je pravilan izbor proizvoda ključan za zdrav izgled kože.
– Važni su higijenski tretmani lica i adekvatna kućna nega koja prati tretmane koji se rade u salonima. Bitno je da ljudi traže mišljenje stručnjaka, da dolaze na konsultacije, pa tako u našem salonu imamo besplatne konsultacije gde zainteresovani mogu da dođu po savet koju kozmetiku da koriste kod kuće. Što se tiče naših usluga, najpopularnije su masaže u paru, ali za ovo doba godine bi trebalo da bude interesantan i medicinski pedikir, što nije slučaj. Mnogi imaju problema sa stopalima, stide se da dođu, a ovaj period godine je najbolji kada se ne nosi otvorena obuća i ima vremena delovati na određenu problematiku.
Jelena dodaje da je podrška porodice ključna kako bi jedna preduzetnica uspela u svom biznisu.
– Podrška porodice bila je uvek prisutna i dalje je imam, jer bez toga ne bih mogla da uspem. Otvorila sam salon kada mi je starije dete imalo godinu dana i uža i šira porodica mi je pružila podršku. Svi su „uskakali“ kada je čuvanje deteta bilo u pitanju, ali i oko moralne podrške, verovali su u moj rad i govorili su mi da ću uspeti. Bez toga, mislim da je nemoguće da jedan preduzetnik uspe.
Saveti u određivanju cene proizvoda
Udruženja poslovnih žena savetuju da ukoliko se proizvodi plasiraju preko distributera, treba imati u vidu da oni najčešće traže najveće popuste pod pretpostavkom da se nakon prodaje prvog plasmana ne traži dalje angažovanje vlasnica preduzeća. Iskustvo je pokazalo da cenu treba spustiti za 60-70% (a možda i više) kada se proizvod prodaje distributerima. Distributeri dalje sarađuju sa maloprodajnim objektima koji proizvod prodaju krajnjim potrošačima.
Malo je bolja situacija ukoliko proizvod direktno plasirate maloprodajnim objektima koji uglavnom očekuju 40-60% popusta o čemu je moguće pregovarati i izboriti se za manje troškove. Veoma značajna stavka kod kreiranja cene proizvoda su takozvani skriveni troškovi. Tako se od proizvođača očekuje da pokrije troškove marketinga (štampanje flajera, brošura, besplatnih uzoraka, troškove organizacije promocija…), ali i da nadoknadi troškove nastale usled oštećenja proizvoda prilikom transporta.
Zbog složenosti lanaca snabdevanja i uključenosti više činioca, možemo konstantovati da je za lanac snabdevanja potrebna jedna sveobuhvatna optimizacija poslovanja, koja podrazumeva uklanjanje elemenata koji ne stvaraju vrednost, a deo su aktivnosti.
Komentari