Uticaj i značaj umetničkih studija i sekcija za decu

Postavljeno: 04.11.2023

Sa početkom nove školske godine predškolce, đake najmlađeg uzrasta  i roditelje zasipaju ponude vannastavnih aktivnosti. Roditelji  žele da im deca budu uspešna u muzici, sportu, plesu, glumi a deca žele da se igraju. Većina nema jasno iskazan talenat a ni interesovanja za određenu oblast, pa zato, smatraju roditelji, treba da probaju više stvari i da se u nečemu „nađu“. Velika većina pohađa takve aktivnosti samo dok ide u školu i ne razvija te veštine dalje. To ipak daje dobre rezultate za odrastanje, osim u slučajevima pereterivanja. A nije redak slučaj da roditelji trče od muzičke do škole plesa, pa na sportski trening trajući svog potomka da se dokazuje u svemu. A potomku, jer je mali, mnogo i ono što je obaveza u zabavištu ili školi, pa umorno prati roditelje u stampedu ka uspehu

Talentovana deca imaju bezbroj mogućnosti na svakom koraku, a u svom gradu mogu odabrati dodatne časove pomoću kojih će unaprediti svoje znanje, zabaviti se i steći nova poznanstva. Kruševljani na početku svake školske godine pokazuju značajno interesovanje za školice i sekcije Kulturnog centra koje su namenjene deci različitih uzrasta i interesovanja.

-Kruševačka omladina iz godine u godinu u velikom broju pohađa naše sekcije i svojim uspesima dokazuje njihov značaj i potrebu da iznova budu organizovane. Ohrabrujuća činjenica je da do prvih koraka u uočavanju nekih skrivenih talenata kod dece dolazimo zahvaljujući radionicama i iskusnim nastavnicima koji daju sve od sebe za napredak i buduće uspehe naših najmlađih. Talenti se pomoću redovnih časova razvijaju i mališane dovode od javnih nastupa u našem Gradu do državnih prvenstava i sličnih uspeha koji im obezbeđuju bezbroj mogućnosti za dalju budućnost – navela je Violeta Kaplarević, direktorka Kulturnog centra Kruševac.

Dečji hor

Časovi hora se u novoopremljenoj prostoriji Kulturnog centra održavaju u trajanju od sat vremena, dva do tri puta nedeljno, zavisno od potreba i spremnosti dece. Cena na mesečnom nivou iznosi 2.000 dinara, dok je prvi čas predviđen za upoznavanje, ispitivanje mogućnosti dece, ali i njihovo zaključivanje da li žele da redovno pohađaju ovu sekciju.

– Većina dece zbog nedovoljno vežbanja ne znaju adekvatno da koriste svoj glasovni aparat, a nekima je potreban samo rad na tehnici, te se na časovima hora postepeno širi opseg glasa. Polovina upisanih mališana već ide u muzičku školu, a deo je kasnije upiše zbog povećanog interesovanja i želje za što većim i bržim napretkom. Od velikog značaja je da na časove krenu deca što mlađeg uzrasta kako bi smanjila mogućnost od pojave treme i razvila se na pravi način – rekla je horovođa, Violeta Jovanovski.

Svake godine u sklopu dečjeg hora organizuje se festival takmičarskog tipa. Ove godine će finale biti održano 4. novembra, a polufinale nedelju dana ranije. Deca mogu pronaći pesmice na sajtu Kulturnog centra, uvežbati i osvojiti vredne nagrade. Trenutno je upisano najviše dece uzrasta od 5 do 12 godina, a nakon festivala mogu im se pridružiti i stariji. Kulturni centar Kruševac polaznicima obezbeđuje garderobu na revers i moderno uređenu prostoriju i opremu za vežbanje.

Likovni studio „Maja Olić“

Za sve mališane koji lepo crtaju ili žele da nauče tehnike crtanja u uzrastu od 5 do 16 godina pruža se mogućnost upisivanja u likovni studio. Na časovima se podstiče kreativnost, socijalizacija, strpljenje i maštovitost, a decu usmerava i podržava nastavnica Marija Stojadinović, urednica likovnog programa u Kulturnom centr.

Škola gitare

Pomoću časova gitare mališani će moći lakše da razviju osećaj za ritam, memoriju, koordinaciju pokreta i sposobnost slušanja. Muzika pozitivno utiče na sveukupan razvoj deteta, proces učenja, razvoj mozga, organizacionih osobina i celokupan nervni sistem, a daje mogućnost za uživanje i zadovoljstvo, pravilno ispoljavanje emocija, shvatanje sveta koji nas okružuje i dolazak do vrednih nagrada i priznanja.

-Časove mogu pohađati deca starija od 7 godina. Grupe čine po desetoro đaka koje, ukoliko postoji mogućnost, budu podeljene na mlađe i starije. Organizuje se 4 do 5 javnih nastupa u toku godine, kao i završni koncert. Idealno za razvoj jeste prisustvovanje sekciji u trajanju od dve godine kako bi ovladali svim potrebnim znanjima. Osim sviranja jednostavnijih pop i rok kompozicija, deca pomoću dva časa nedeljno usavrše pevanje, smanjuju dozu treme koja je u tim godinama već prisutna, ispoljavaju skrivene mogućnosti i oslobađaju se svih predrasuda – ističe nastavnica Olivera Anđelić.

Kreativna radionica – Kulturociklin i Umetnički studio za govor i glumu

Kulturociklin je neformalna umetnička inicijativa sa idejom da mladima omogući alternativni pristup umetničkom obrazovanju. Na časovima se održavaju radionice, laboratorije i naučno-istraživački radovi o kreativnoj drami, koje će voditi umetnički voditelj Sandra Maksimović, master profesor srpskog jezika i književnosti, pisac i dramski pedagog, koja je polaznike dovela do preko 40 nagrada na međunarodnim i republičkim takmičenjima i smotrama. Tokom radionica koristiće se tehnike i metodologija fizičkog, ekspresivnog, edukativnog i dokumentarnog pozorišta.

Časovima za razvoj govora i glume mogu prisustvovati sva deca od 7 do 18 godina sa kojom će raditi Lidija Užarević, dramska pedagoškinja. Škola glume je osnovana još 1983. godine i u njoj se uče elementi glume, dikcija, scenski pokreti i istorija pozorišta. Najtalentovaniji polaznici postaju članovi Pozorišnog studija i pruža im se prilika da igraju u predstavama i budu deo dramske produkcije Kulturnog centra Kruševac. Svoj rad deca mogu prezentovati na javnim časovima, kolaž programima i kroz učešće u brojnim gradskim manifestacijama.

Škola plesa i baletski studio

Plesnu školu mogu pohađati svi mladi od 4 do 18 godina, kao i odrasli, čiji će rad usmeravati i pratiti nastavnik Milan Nikolić, instruktor plesa i Elena Pilipenko. Ples je izuzetno značajan za decu jer popravlja samopouzdanje, omogućava osećaj sigurnosti zbog spoznavanja mogućnosti sopstvenog tela, potom razvija socijalne veštine zbog prisnog druženja sa vršnjacima, a kroz koreografiju uče šta je timski rad, usklađivanje i strpljenje, kao i funkcionisanje u grupi. Jedna od dobrobiti koje donosi ples jeste pravilno držanje tela, jačanje muskulature i razvoj motoričkih sposobnosti.

Balet je aktivnost koja utiče na celokupni psihofizički razvoj, a posebno na jačanje mišića. Tokom vežbi za levu stranu tela razvija se cela strana, kao i desna hemisfera mozga i obrutno, za razliku od drugih sportova koji razvijaju samo deo po deo tela. Sa časovima je već započeto, a održavaju se dva puta nedeljno, utorkom i četvrtkom u trajanju od 45 minuta.

– Upisana su deca od 3 pa do 15 godina, koja kasnije mogu nastaviti sa baletom dok god imaju želju za time, bez obzira na broj godina. Trenutnu grupu čine samo devojčice, a dečaci su takođe dobrodošli jer balet utiče na pravilan razvoj svakog tela. Osim fizičkog razvoja, unapređuje se koncentracija, upornost, strpljenje i socijalizacija. Budući da su današnje generacije jako malo motivisane za rad, na časovima ove sekcije utičemo na svaki segment za  pravilan psihofizički razvoj, te svi polaznici postaju odlični đaci – navela je Ana Petrović, Diplomirani pedagog i koreograf klasičnog baleta.

Na kraju godine deca imaju koncerte i završni recital na kome pokazuju svoja dostignuća pred velikim auditorijumom, a nakon toga većina poželi ponovo da se upiše i nastavi sa učenjem i unapređivanjem sebe.

Savet školskog psihologa

Prvenstveno je pre upisivanja deteta na vannastavne aktivnosti važno detaljno ispratiti njegov razvoj i osećanja, saslušati i ne postavljati striktne zahteve, potom objasniti detetu da će u svakom trenutku imati podršku od strane roditelja, koji će svoje ambicije uskladiti sa detetovim, motivisati ga, ali ne nametati sopstvene želje, već ga samo usmeriti i ohrabriti.

-Mališani pomoću sekcija postepeno ispoljavaju svoje sposobnosti i interesovanja, počinju aktivnije da se druže i uče po modelu od nastavnika i drugih učenika. Svako dete će samoinicijativno odabrati aktivnost kojoj želi da prisustvuje, a svoje potencijale može pokazati još od najranijeg doba i njima se treba voditi, ali do određene granice, kako ne bi postalo opterećujuće. Preopterećenje će se uvideti kroz konstantno nezadovoljstvo, pospanost i agresivnost. Dve sekcije iz različitih grana su sasvim dovoljne za dete školskog uzrasta – navela je Dragana Radmanovac, školski psiholog.

Mladi jako lepo prihvataju sekcije, rado u njima učestvuju jer na taj način smanjuju višak energije koju poseduju, takmiče se i pokazuju šta su naučili, ali za to ne dobijaju ocene što je dodatna pogodnost.

Dete koje ne želi da pohađa dodatne sekcije ni u školi, ni van nje, treba razgovorom motivisati. Ukoliko ne pokazuje fizičke sposobnosti, kako bi se izbegla pojava deformiteta poput krive kičme ili ravnih tabana, roditelj treba da ga motiviše na bilo koju sportsku aktivnost, međutim, ako nema zdravstvenih rizika treba ispoštovati detetove želje i ne truditi se da istrajemo u sopstvenim odlukama po svaku cenu jer to može dovesti do povlačenja naših najmlađih u sebe i stvoriti kontraefekat – kaže psiholog.

Školska nastava je sasvim dovoljna za pravilan rast i razvoj učenika koji ne žele da prisustvuju vannastavnim aktivnostima.

Za one koji to žele psiholozi preporučuju bez preterivanja i uz korišćenje termina koji se ne poklapaju sa školskim časovima, kako deca ne bi izostajala i gubila osnovno obrazovanje.

Jovana Stefanović

Foto: Privatna arhiva, KCK

Ostale vesti

back-to-top