Sve što treba da znate o potrošačkim pravima

Postavljeno: 16.03.2025

Udruženje potrošača Efektiva već skoro dva meseca svakog petka poziva građane na bojkot velikih trgovinskih lanaca zbog visokih cena, ukazujući na probleme sa pravima potrošača u Srbiji. Povodom Svetskog dana potrošača, važno je podsetiti se šta možete učiniti ako kupljeni proizvod ne ispunjava očekivanja ili se odmah pokvari i koja su prava potrošača

Vraćanje robe na zamenu, popravku ili povraćaj novca

Prema Zakonu o zaštiti potrošača, sva roba koju kupite, bez obzira da li ima garantni list,ima garanciju od dve godine, u prvih šest meseci ne morate ništa da dokazujete jer se pretpostavlja da su ta oštećenja ili kako se u zakonu kaže: nesaobraznost sa onim što trgovac nudi, tj. šta piše na deklaraciji postojala i kao skrivena pre kupovine. U tom slučaju imate pravo na reklamaciju na koju prodavac mora da odgovori u roku od 15 dana, i da zahtevate opravku ili zamenu, a ako to nije moguće, onda možete zahtevati umanjenu cenu ili vraćanje celog iznosa. Za poslovnu robu zakonska garancija nije dve godine već godinu dana. Zapamtite, uz reklamaciju, obavezno morate da priložite i fiskalni račun!

Zakonske obaveze prodavca

Prodavac, dužan je da potrošaču obezbedi:

1. Proizvod ili uslugu u tačnoj meri ili količini i da mu omogući proveru tačnosti

2. Proizvod ili usluga mora biti propisanog/ugovorenog kvaliteta, a ako nije propisanog onda uobičajenog kvaliteta

3. Proizvod ili usluga mora biti po ugovorenoj ceni i sa pratećom dokumentacijom

4. Proizvod ili usluga mora biti u ugovrenom roku, a ako nije ugovoren, u primerenom roku koji ne može biti duži od osam dana

5. Dokaz o poreklu proizvoda

6. Tačnu i potpunu informaciju o proizvodu

Napomena: Protivzakonito je da prodavac lažno prikazuje svojstva robe ili usluga ili ta svojstva neumereno preuveličava. Radi zaštite svojih prava i interesa, potrošači mogu osnivati organizacije, pokrete, saveze i druge oblike udruženja. Potražite odgovarajuću potrošačku organizaciju kada vam zatreba pomoć.

Pravo na informaciju

Prodavac je dužan da vas pre prodaje na razumljiv i jasan način obavesti o:

1. Osnovnim svojstvima robe ili usluge

2. Adresi i podacima o prodavcu (prodavnici, agenciji, kompaniji…)

3. Ceni i svim dodatnim troškovima – poštanskim, transporta i isporuke

4. Načinu plaćanja, načinu i roku isporuke, postupku u slučaju reklamacije

5. Postojanju prava da sami, jednostrano, raskinete ugovor i tražite novac nazad u određenim slučajevima

6. Podršci trgovca, na koju imate pravo posle prodaje, o garancijama i uslovima pod kojima na njih imate pravo

7. Obavezi potrošača da pruži bilo kakav oblik obezbeđenja na zahtev prodavca i o uslovima pod kojima ta obaveza postoji.

Napomena: Prodaja na daljinu obuhvata svaku kupovinu bez prethodnog fizičkog pregleda proizvoda (kataloška kupovina, kupovina preko interneta…). Čak i u ovim slučajevima imate pravo na zaštitu – potrošač ima pravo na reklamaciju u skladu sa zakonom.

M.M.

Foto: Pixabay.com

Ostale vesti

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

back-to-top