Šta uglavnom “muči” pacijente
Postavljeno: 21.09.2017
Iako Zakon o pravima pacijenata , između ostalog, predviđa i partnerski odnos između pacijenta i lekara, u praksi “partnerski” odnos gotovo da ne postoji. Prava pacijenata krše se svakodnevno na svim nivoima zdravstvene zaštite, od primarnog do tercijarnog, i to uglavnom prolazi bez posledica. Zbog straha od zameranja pacijenti nisu spremni da podnesu pisani prigovor, obraćanja nadležnima su većini slučajeva anonimna, što često onemogućava pokretanje zvaničnih postupaka protiv onih koji svojim (ne)delovanjem taj zakon krše
Da građani imaju otežan pristup lečenju, naročito kod lekara specijalista, da najvažniji dijagnostički aparati poput skenera veliki broj dana u godini nisu u funkciji, te da u takvim situacijama veoma teško stižu do potvrda kojima takve preglede u slučaju hitnosti mogu obaviti u privatnoj praksi (uz refundaciju troškova), potvrđuju i ankete koje su novine GRAD sprovele u prethodnih godinu dana.
Poseban problem je magnetna rezonanca koja u ovdašnjoj bolnici ne postoji pa se pacijenti šalju u više centre, gde onda kada lekar specijalista propiše da se dijagnostička procedura zbog hitnosti mora sprovesti u roku od najkasnije mesec dana, to često ne bude ispoštovano.
Takođe, prema tim anketama, Kruševljani se suočavaju sa nespremnošću zdravstvenih ustanova da ih upute na lečenje u više centre, a kada i dobiju takve upute, oni obično glase na najbliži centar njihovoj matičnoj zdravstevnoj ustanovi, čak i onda kada u tom centru ne postoji mogućnost da se uradi traženi pregled ili procedura.
Građani kažu da se situacija dodatno iskomlikovala uvođenjem Integrisanog zdravstvenog informacionog sistema (IZISA) koji im je, kako objašnjavaju, samo dodatno otežao put do lekara specijalista. Ističu da pojedini lekari neredovno postavljaju na sajt svoje slobodne termine (pa se stiče utisak da kod nekih specijalista nikada nema slobodnih termina), dok ih kod pojedinih lekara često nema i do dva meseca, pa se ni pregled ne može ispoštovati u propisanom roku koji je u ne malom broju slučajeva od životne važnosti.
Pacijenti ističu i to da je sajt “Moj doktor” osmišljen tako da bude transparentan i dostupan svim građanima u smislu da mogu da provere slobodne termine ( ne i da zakažu jer to mogu učiniti samo njihovi izabrani lekari), ali da se u poslednjih nekoliko meseci, osim slobodnih termina kod izabranih lekara, više uopšte ne mogu videti termini lekara specijalista, ni na sekundarnom ni na tercijarnom nivou. Zbog novonastale situacije, zakazivanje kod izabranog lekara preko kol centra, a kako bi se dobio uput za lekara specijalistu, postaje besmisleno.