Šta  uglavnom  “muči” pacijente

Postavljeno: 21.09.2017

Iako Zakon o pravima pacijenata , između ostalog, predviđa i partnerski odnos između pacijenta i lekara, u praksi “partnerski” odnos gotovo da ne postoji. Prava pacijenata  krše se svakodnevno  na svim nivoima zdravstvene zaštite, od primarnog do tercijarnog,  i to  uglavnom prolazi bez posledica. Zbog straha od zameranja pacijenti  nisu spremni  da podnesu pisani prigovor,  obraćanja nadležnima su  većini slučajeva  anonimna, što  često onemogućava pokretanje zvaničnih postupaka protiv onih koji svojim (ne)delovanjem taj zakon krše

Da građani imaju otežan pristup lečenju, naročito kod lekara specijalista, da najvažniji dijagnostički aparati poput skenera  veliki broj dana u godini nisu u funkciji, te da u takvim situacijama veoma teško stižu do potvrda kojima takve preglede u slučaju hitnosti mogu obaviti u privatnoj praksi (uz refundaciju troškova), potvrđuju i ankete koje su novine GRAD sprovele  u prethodnih godinu dana.

Poseban problem je  magnetna rezonanca koja u ovdašnjoj bolnici ne postoji pa se pacijenti šalju u više centre, gde  onda kada lekar specijalista propiše da se dijagnostička procedura  zbog hitnosti mora sprovesti  u roku od najkasnije mesec dana, to često ne bude ispoštovano.

Takođe, prema tim anketama, Kruševljani  se suočavaju sa nespremnošću zdravstvenih ustanova da ih upute na lečenje u više centre, a kada i dobiju takve upute, oni obično glase na najbliži centar njihovoj matičnoj zdravstevnoj ustanovi, čak i onda kada u tom centru ne postoji mogućnost da se uradi traženi pregled ili procedura.

Građani kažu da se situacija dodatno iskomlikovala uvođenjem Integrisanog zdravstvenog informacionog sistema (IZISA) koji im je, kako objašnjavaju, samo dodatno otežao put do lekara specijalista. Ističu  da pojedini lekari neredovno postavljaju na sajt svoje slobodne termine (pa se  stiče utisak da kod nekih specijalista nikada nema slobodnih termina), dok ih kod pojedinih lekara često nema i do dva meseca, pa se ni pregled ne može ispoštovati u propisanom roku koji je u ne malom broju slučajeva  od životne važnosti.

Pacijenti ističu i to da je sajt “Moj doktor” osmišljen tako da bude transparentan i dostupan svim građanima u smislu da mogu da provere slobodne termine ( ne i da zakažu jer to mogu učiniti samo njihovi izabrani lekari), ali da se u poslednjih nekoliko meseci,  osim slobodnih termina  kod izabranih lekara, više uopšte ne mogu  videti termini lekara specijalista, ni na sekundarnom ni na tercijarnom nivou. Zbog novonastale situacije, zakazivanje kod izabranog lekara preko kol centra, a kako bi se dobio uput za lekara specijalistu, postaje besmisleno.

Projekat „POD LUPOM – kršenje prava pacijenata i zdravstvenih osiguranika“ Novine GRAD realizuju uz podršku Ministarstva kulture i javnog informisanja Republike Srbije.

Ostale vesti

back-to-top