Liste čekanja i liste zakazivanja
Postavljeno: 02.11.2017
RFZO ne finansira sve usluge u zdravstvu i tačno se zna koji se pregledi i procedure moraju obaviti u propisanom roku, odnosno, šta je na listi čekanja, a šta na listi zakazivanja. Ono Što je na listi zakazivanja mora se obaviti u pripisanom roku ili refundirati troškove pregleda u nekoj drugoj ustanovi, dok za liste čekanja to ne važi.
Navodeći probleme sa kojima se suočavaju kao osiguranici, veliki broj anketiranih građana izjasnio se da je to čekanje i po nekoliko meseci na specijalistički pregled ili skener, do godinu dana pa i više na magnetnu rezonancu.
Pacijenti kažu da su zbog brige o svom zdravlju često primorani da neophodne preglede obave u privatnoj praksi, ali da ne mogu da dobiju potvrdu da te preglede ili procedure nisu mogli da obave u nadležnoj ustanovi u propisanom roku.
Prema rečima zaštitnice prava osiguranih lica, Živke Jelić, RFZO ne finansira sve usluge u zdravstvu i tačno se zna koji se pregledi i procedure moraju obaviti u propisanom roku, odnosno, šta je na listi čekanja, a šta na listi zakazivanja.
– Potvrda da se usluga ne može zakazati u roku od 30 dana odnosi se na usluge za koje su sačinjene liste zakazivanja. Tako se prvi specijalistički pregled mora obavi u roku od mesec dana, a radi postavljanja dijagnoze i odluke o daljem lečenju. Za magnetnu rezonancu prave se liste čekanja i ne postoje rokovi od 30 dana, izuzev u slučaju hitnosti, za bolničke pacijente. Kada je u pitanju skener, liste čekanja se prave za snimanje glave i kičme, dok je sve ostalo na listi zakazivanja- kaže Jelićka.
Ona napominje da je zdravstvena ustanova u obavezi je da izda potvrdu ukoliko je pacijent na listi zakazivanja a ne može da obavi pregled ili proceduru u propisanom roku, na osnovu čega pacijent kasnije i ostvaruje pravo na refundaciju troškova.
Anketirani pacijenti, uglavnom starije dobi, kao jedan od većih problema navode to što po propisanu terapiju kod izabranog lekara moraju da odlaze svakog meseca, a što im sa uvođenjem zakazivanja preko Nacionalnog kol centra, stvara dodatne probleme.
Prema rečima zaštitnice, Pravilnikom o obimu i sadržini prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja i participaciji za 2017. godinu, predviđeno je da osigurano lice koje duže od 12 meseci koristi istu terapiju, ima pravo na lek u količini dovoljnoj za 60 dana, s tim što se takva terapija propisuje na dva recepta.
Kao problem na koji nailaze kada je u pitanju zakazivanje preko kol centra, pacijenti navode i to da se dešava da u danu kada im je pregled zakazan izabrani lekar ne radi, pa su prinuđeni da ponovo zakazuju pregled.
Zaštinica naglašava da je zdravstvena ustanova dužna da obezbedi kontinuiran i nesmetan rad na pružanju usluga osiguranim licima, te da nijedan pacijent kome je zakazan pregled ne sme biti vraćen. Takođe, pacijenti imaju pravo i na pregled bez zakazivanja u hitnim slučajevima, gde procenu hitnosti vrši ordinirajući lekar.
U situacijama kada je, pak, pacijent opravdano sprečen da dođe na zakazan pregled, poželjno je da o tome obavesti zdravstvenog radnika, sa kojim će i postići dogovor oko novog termina.
Na pitanje da li je zakazivanje pregleda preko Nacionalnog kol centra koje očigledno pravi probleme, posebno starijim pacijentima, zakonska obaveza ili samo preporuka Minsitarstva zdravlja, zaštitnica prava osiguranih lica odgovorila je da Zakon o zdravstvenom osiguranju i podzakonska akta RFZO nisu uredili način već samo mogućnost i rokove zakazivanja zdravstvenih usluga, odnosno, zakon propisuje da se pregledi zakazuju samo onda kada pacijent ne može da se primi odmah.
A da u praksi to odavno ne funkcioniše tako, potvrđuju i ankete koje su sprovele novine GRAD gde su se građani izjasnili da zakazivanje do nedavno “na svesku” a od nedavno preko kol centra, u ovom trenutku jeste jedini način da se zakaže pregled na primarnom nivou.