Kruševljanin Nikola D. Popović objavio muzički album
Postavljeno: 19.10.2023
Na završnoj godini studija u Solunu u Grčkoj na Univerzitetu muzičke produkcije iz Londona, bilo je neophodno napraviti diplomski rad koji je trebao činiti autorski muzički album zajedno sa pismenim projektom
Kruševljanin Nikola D. Popović, nastavnik muzike u Muzičkoj školi „Stevan Hristić“ u Kruševcu, je izvršio postavljeni zadatak i realizovao originalni projekat, koji je dobio najviše moguće ocene.
– Moj cilj je od početka bio da činjenično i naučno dokažem kroz muziku kako je srpski, odnosno slovenski rod najstariji i najizdržljiviji kroz istoriju… S obzirom da je Univerzitet koji sam pohađao u Solunu, sa sedištem u Londonu, bilo je neophodno da se podkontekstno na indirektan način dokaže elokventnost našeg srpskog naroda na prostoru Balkanskog poluostrva – kaže Nikola na početku razgovora.
Ovaj album je inspirisan slovenskom mitologijom, zbog čega kompozicije nose nazive slovenskih bogova, božanstava ili mitoloških bića. Album se sastoji od 5 kompozicija i svaka traje tačno 7 minuta. Ukratko, ovaj album je jedno epsko putovanje kroz vekove u kojem tradicionalna muzika preovladava, odnosno, to je osnovni žanr koji je takođe prožet kroz različite muzičke stilove, kao što su: klasicizam, romantizam, džez, rok, kao i elektronika ispunjena simbolikom.
Prva kompozicija nosi naziv „Perun“. Ona simbolizuje Boga gromova u slovenskoj mitologiji, iz tog razloga su usnimljeni ambijentalni zvukovi grmljavine i kiše koji zajedno u korelaciji sa muzičkim aranžmanom vraća slušaoca u period doba Nemanjića kada je Srbija počela da prihvata Hrišćanstvo. Iz tog razloga sam u prvom delu kompozicije napravio poliritmični tak nepravilne grupacije 17/8, koji je takođe bio ispunjen molskim motivima, koji simbolizuju paganski narod u tom vremenu.
Zatim dolazi do mutacije odnosno prelaska iz istoimenog mola u istoimeni dur, gde takt prelazi u 16/8, koji je pravilne grupacije. Takođe, glavni motiv dobija durski karakter, što sve skupa simbolizuje period kada je naš narod usvojio Pravoslavlje…
Druga kompozicija nosi naziv „Dajbog“ i ona predstavlja Boga koji daje kišu, zdravlje, plodnost u polju… u slovenskoj mitologiji.
Numera počinje improvizacijom na buzukiju ispunjena lestvicama bliskog istoka koja simbolizuje period kada je Islam došao na Balkan. U glavnom delu uočavamo jedan ženski glas, koji peva reči „Daj-Bože-Daj“, a to predstavlja Dodolku koja moli Boga. Nakon toga sledi improvizacija između dva glasa, basa i tenora, koju izvode pravoslavni sveštenici, u kojoj jedan glas zadaje a drugi glas odgovara na melodiju, tako da se tu vodi jedan dijalog između vizantijskih i arapskih lestvica, koje simbolizuju rivalitet između Hrišćanstva i Islama. Na kraju, ženski vokal izgovara reči „Vidovdan“, i to simbolizuje dan kada je ovaj album zvanično izdat.
Treća kompozicija nosi naziv „Rusalka“. Ona simbolizuje zlu vilu koja uhodi iz močvare prolaznike. Iz tog razloga su usnimljeni ambijentalni zvukovi vode, mora, životinja koje se kreću po noći, uz instrumentalnu pratnju tradicionalnih žičanih instrumenata sa Balkana u fusiji sa elektronskim zvukovima sintisajzera.
Glavnu ulogu nosi ženski vokal ispunjen južnjačkim trilerima, kao i bugarskim završecima na kraju melodijskih fraza. U toku ove kompozicije primećujemo smenu različitih instrumenata u kojima vodeću solo ulogu nose električne gitare i harmonika. Sam vrhunac numere eskalira, tako što prelazi preko ratličitih muzičkih žanrova koji se završavaju elektronskim zvucima u koheziji tarabuka i rejv brejk bit ritma, koji je bio karakterističan 90-tih godina dvadesetog veka.
Četvrta kompozicija nosi naziv „Morana“, koja simbolizuje Boginju smrti u slovenskoj mitologiji. Iz tog razloga su tu hladni ambijentalni zvukovi (vetar, žubor reke i potoka), koji su usnimljeni na planini Kopaonik.
Takođe uočavamo neke tradicionalne instrumente kao što su: gusle, gajde, goč, tarabuke… Uviđamo progresiju akorda klasičarskog tipa koje izvodi gudački kvartet uz orkestarsku pratnju, koja kulminira sa improvizacijom na harmonici koja svira jednostavne melodije paganskog karaktera uz ambijentalne zvukove crkvenih zvona i vatre koja se čuje u pozadini. Kompozicija se završava ambijelntalnim zvukovima vatre koja simbolizuju smrt Morane ostavivši za sobom tešku bitku.
Peta kompozicija pod nazivom „Svetovid“ predstavlja Boga koji sve vidi u slovenskoj mitologiji. Tema je podeljena na dva dela, u kom će prva polovina kompozicije simbolizovati sve što je lepo i dobro u ovom svetu, u durskom karakteru ispunjena veselim cvrkutom ptica koja dela u korelaciji sa buzukijem, jazz-klavirom i čuvenim ARP 2600 sintisajzerom.
Druga polovina prelazi u istoimeni mol, gde preovladava mračni karakter koji simbolizuje sve ono što je loše u ovom svetu. Kompozicija završava u rok elementu zajedno sa tehno motivima, koji zajedno simbolizuju 21. vek u kojem trenutno živimo.
– Diplomski rad sam uspešno odbranio sa najvišom ocenom ispred rigorozne komisije, koja je brojala više članova, tačnije bila je sačinjena od mog supervizora, mentora iz Soluna, Atine i Londona.
Smatram da sam svoj patriotski poziv da osvetlim obraz svome narodu i svojoj zemlji u inostranstvu uspešno izvršio ovim albumom, prepunim simbolike i mističnih poruka koje kriju ritmičke i melodijske motive uključujući i progresije akorada kao i same brojeve, zaključuje Nikola D. Popović.
Ž. Milenković