Koliko košta “biti u trendu”
Postavljeno: 26.11.2020
Da li je mladoj osobi danas neophodno da ima skup telefon, skupe patike i markiranu garderobu da bi bila prihvaćena u svom društvu? Istraživanja pokazuju da jeste i da oni tinejdžeri koji ne ispunjavaju kriterujeme često budu odbačeni. Kulturni obrasci koji se danas nameću mladima postavljaju jasne kriterijume kako mladi treba da izgledaju i kako da se oblače kako bi se uklopili
Mladi su danas više nego ikada izloženi brojnim uticajima, pre svega putem medija među kojima danas najznačajnije mesto ima internet. Putem interneta oni zadovoljavaju većinu svojih potreba za informisanjem ali i stupaju u nove odnose koji utiču na kreiranje njihovih vrednosti i životnih stilova.
Influenseri – novi uzori
Trendove je dugo diktirala pop kultura ali danas umesto pevača, glumaca i sportista najveći uticaj imaju tzv. influenseri. To su oni koji imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama, a samim tim i veliki uticaj. Njima najveći izvor zarade predstavljaju reklame koje im plaćaju brendovi. Takva vrsta marketinga je vrlo efikasna s obzirom da između influensera i pratilaca postoji visok stepen poverenja.
Mnogi influenseri, kada postanu svesni svog velikog uticaja i sami postaju preduzetnici i kreiraju svoje brendove. Oni tada svojim pratiocima nude najraznovrsnije proizvode kao što su: majice, trenerke, patike, maske za telefone i kozmetika. Najbolji primer za to kod nas je poznati influenser Bogdan Ilić poznatiji kao Baka Prase i njegova linija proizvoda “Šaim se”.
Cena (ni)je bitna?
Prateći trendove mladi zauzimaju određeni status u svom društvu i kreiraju identitet. Većini tinejdžera je zato važno da imaju najnoviji model telefona ili patika koji postoji na tržištu kako bi bili prihvaćeni. Oni koji se ne uklapaju često budu odbačeni, a takav vid uklapanja mnogi tinejdžeri ne mogu da priušte s obzirom na visoke cene brendiranih proizvoda.
Koliko košta “biti u trendu” pokazuje serijal video klipova sa YouTube-a pod nazivom “Koliko košta tvoj outfit” u kome se pojavljuju poznati influenseri i navode koliko odevni komadi na njima koštaju. Svi oni kažu da cene nisu bitne ali sa druge strane ponosno ističu kako su neki komad odeće platili više stotina evra.
Ono što zabrinjava je višemilionski broj pregleda na tim klipovima koji u najvećem broju dolaze od maloletnika. Ovakvi sadržaji usađuju materijalističke vrednosti i podstiču potrošnju kod mladih.
Roditeljska noćna mora
Cene na izlozima u našem gradu ne razlikuju se mnogo od onih u ovakvim klipovima. Za brendirane patike potrebno je izdvojiti od 10 do 30 hiljada dinara, gornji i donji deo trenerke košta 15 hiljada dok najjednostavnija majica sa logom brenda košta 3 hiljade dinara. Najpopularniji brend među mladima je Nike čiji proizvodi mogu da koštaju daleko više od gore navedenih cena.
Za mnoge tinejdžere telefon je najvrednija stvar koju poseduju, ujedno je i najznačajniji statusni simbol njihove generacije pa im je zbog toga važno da uvek imaju poslednji i najskuplji model na tržištu. Zato i ne čudi da je najpoželjniji telefon među tinejdžerima iphone kompanije Apple čiji najjeftniji model košta oko 700 evra, dok najnoviji model košta preko 1500 evra.
Postavlja se pitanje koliko su roditelji u mogućnosti da udovolje svojoj deci s obzirom na to da je prosečna plata u Rasinskom okrugu 47.432 dinara,a da postoje sumnje da je stvarna prosečna zarada znatno niža.
M. Stanković – D. Milićević