Inicijativa A 11 zatražila ocenu ustavnosti Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom

Postavljeno: 19.10.2018

A 11 – Inicijativa za ekonomska i socijalna prava podnela je Ustavnom sudu Inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti čl. 25 st. 1 – 6 Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom. Inicijativa je saopštila da se osporenim odredbama predviđa ukidanje prava na roditeljski dodatak ukoliko makar jedno od dece u porodici nije primilo sve obavezne vakcine ili ne pohađa redovno osnovnu školu, odnosno predškolski pripremni program.

– Polazeći od brojnih istraživanja i statističkih podataka iz izveštaja državnih organa, domaćih i međunarodnih organizacija, pomenute odredbe imaju nesrazmerno negativne efekte na decu iz najugroženijih romskih porodica. U  Republici Srbiji postoje drastične nejednakosti u obuhvatu obaveznom imunizacijom između romske i neromske dece. Procenat dece koja prerano napuštaju osnovno obrazovanje ili ne pohađaju pripremni predškolski program drastično je veći među romskom decom. Razlozi su povezani sa brojnim i specifičnim teškoćama sa kojima se suočavaju pripadnici romske nacionalne manjine i nikako se ne mogu rešavati dodatnim kažnjavanjem posebno ugrožene dece, već propisivanjem mera koje će uticati na rešavanje ovih problema – navedeno je saopštenju Inicijative A 11.

Ovim povodom, pravna koordinatorka Inicijative A 11 Milijana Trifković, navodi da se „osporenim odredbama narušava jedinstvo pravnog poretka jer su posebnim propisima već uvedene sankcije za nevakcinisanje dece ili neupisivanje u osnovnu školu ili pripremni predškolski program, a sa druge strane javnim politikama predviđene mere koje država preduzima da bi rešila ovaj problem među decom koja dolaze iz najugroženijih romskih porodica“.

-Osporenim zakonskim rešenjima se potpuno zanemaruje naročito težak položaj romske nacionalne manjine i teškoće sa kojima se oni suočavaju, posebno u oblasti zdravstvene zaštite i obrazovanja. Zbog svog nesrazmerno negativnog efekta po prava dece koja dolaze iz najugroženijih romskih porodica, osporene odredbe su i u suprotnosti sa garancijama zabrane diskriminacije koja je predviđena Evropskom konvencijom o ljudskim pravima, Konvencijom o pravima deteta i Konvencijom o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije – dodaje Trifkovićka.

Imajući u vidu teške i neotklonjive posledice koje primena čl. 25 st. 1 – 6 Zakona ima na prava dece koja dolaze iz najugroženijih kategorija stanovništva, Inicijativa A 11 je saopštila da je, uz inicijativu za ocenu ustavnosti, predložila Ustavnom sudu da u skladu sa svojim ovlašćenjima i praksom u sličnim postupcima hitno obustavi primenu osporenih odredbi do donošenja odluke o njihovoj neustavnosti.

Na manjkavosti pojedinih odredbi pomenutog Zakona ranije je ukazala i poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković. Ona je 13. septembra saopštila da je podnela Ustavnom sudu Predlog za ocenu ustavnosti i zakonitosti nekoliko odredaba Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom. U Predlogu za ocenu ustavnosti, poverenica Janković je, pored ostalog, ukazala na nejednak položaj poljoprivrednica, žena sa višim primanjima te roditelja i dece koja su rođena pre i posle stupanja na snagu ovog zakona, a koja i dalje primaju roditeljski dodatak.

 

Tekst je deo projekta „Podrška roditeljstvu – odgovornost zajednice“. Projekat sufinansira Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Grad Kruševac. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji su dodelili sredstva.

Ostale vesti

back-to-top