Gledaj da te vide!
Postavljeno: 27.04.2024
Upotreba bicikla u svakodnevnom životu stanovnika Republike Srbije, pa i na teritoriji cele Republike Srbije je u porastu. Na kraćim relacijama, upotreba bicikla skraćuje vreme putovanja, a zbog lakoće parkiranja bicikl ima i dodatnu pogodnost. Pravilna upotreba bicikla i svetloodbojnog prsluka u noćnim uslovima i uslovima smanjene vidljivosti je naročito bitna kako bi se broj nezgoda u kojima učestvuju vozači bicikala smanjio.
Važan faktor koji doprinosi nastanku saobraćajnih nezgoda je loša uočljivost. U zavisnosti od doba dana (da li je dan ili noć), različita je i ugroženost učesnika u saobraćaju. Naime, u noćnim uslovima vozač automobila će pre uočiti pešaka u tamnoj odeći nego biciklistu u istoj takvoj odeći.
U uslovima smanjene vidljivosti i noću, događa se više saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima, nego danju. Noću se dogodi skoro trećina saobraćajnih nezgoda sa teško povređenim licima. Takođe, više saobraćajnih nezgoda se događa u sumrak nego u svitanje zbog većeg broja biciklista u kasnim poslepodnevnim satima, odnosno ranim večernjim satima.
Jedna od najugroženijih kategorija učesnika u saobraćaju su vozači bicikala. U 2023. godini je poginulo 46 biciklista, što čini 9% od ukupnog broja poginulih lica, dok je u 2022. poginulo 37 biciklista, što znači da je došlo do povećanja za oko 24%. Drugim rečima, u proseku, godišnje u Srbiji život izgubi nešto manje od 50 biciklista i bude povređeno oko 1.400 biciklista. Ovi podaci dobijaju na težini kada znamo da su biciklisti procentualno najmanje zastupljeni u saobraćaju.
Svetska zdravstvena organizacija (World Health Organization) proglasila je pešake, bicikliste, vozače i putnike na motociklima i mopedima ranjivim kategorijama učesnika u saobraćaju, s obzirom na povećanu verovatnoću da budu teško povređeni ukoliko dođe do saobraćajne nezgode, u odnosu na vozače i putnike u putničkim automobilima, autobusima, teretnim vozilima i drugim kategorijama motornih vozila. Dakle, ranjivi učesnici u saobraćaju čine 44% poginulih lica u saobraćaju u Republici Srbiji.
Biciklisti u najvećem broju stradaju od maja do oktobra i zato je Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije, u saradnji sa Olimpijskim komitetom Srbije, DDOR osiguranjem i EKO Serbia, pokrenula kampanju posvećenu bezbednosti biciklista u Srbiji, čiji je slogan „Gledaj da te vide, vozi se biciklom“.
Prema podacima iz 2023. godine, u Republici Srbiji procenat upotrebe zaštitne kacige od strane biciklista je svega 15,7%, odnosno 84,3% biciklista ne koristi kacigu (na uzorku većem od 5.500 biciklista), dok je taj procenat u 2021. godine iznosio 3,7%. Najveći procenat upotrebe je evidentiran u beogradskim opštinama. Samo u poslednje tri godine značajno je povećana upotreba kaciga kod biciklista, čemu su doprinele dosadašnje kampanje posvećene većoj bezbednosti biciklista.
Kada posmatramo način na koji su nastradali biciklisti u saobraćajnim nezgodama, uočava se da u najvećem broju slučajeva (65%) biciklisti poginu tako što ih vozilo “sustigne“. Najveći broj biciklista pogine u vreme sumraka i prvog mraka, od 16 do 21 časova. U većem broju zadobijaju smrtne posledice na državnim putevima, gde su i veće dozvoljene brzine kretanja vozila, dok lakše i teže povrede češće dolaze u naselju, tj. u nezgodama koje se događaju na ulicama u naselju.
Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije apeluje na bicikliste da se, u cilju povećanja svoje i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju, pridržavaju sledećih saveta i preporuka:
Zakopčana zaštitna kaciga na glavi, u slučaju pada sa bicikla, može vam spasiti život ili vas zaštititi od povreda glave.
Vozite ispravan bicikl koji vam po svojim dimenzijama i drugim karakteristikama odgovara. Ručice na upravljaču treba da su čvrste i pravilno podešene.
Sedište treba biti podešeno na odgovarajuću visinu tako da stopala obe noge budu u stanju da dodirnu zemlju (odnosi se na mlađe i neiskusne bicikliste), ili kada vozač sedi na biciklu koleno mora biti ispravljeno u situaciji kada je stopalo jedne noge na pedali u najnižem položaju.
Kočnice moraju da budu ispravne. Pneumatici na točkovima bicikla treba da budu napumpani pod odgovarajućim pritiskom.
Svetla (belo svetlo na prednjoj i crveno na zadnjoj strani bicikla) moraju biti ispravna i postavljena na odgovarajuće položaje.
Zvonce ili sirena moraju biti ispravni.
Kada prelazite preko kolovoza, trudite se da se ponašate kao da ste pešak. Pogledajte pažljivo levo, desno, levo. Kada procenite da je bezbedno započnite prelazak kolovoza, gurajući bicikl pored sebe.
Koristite ručne signale da upozorite druge učesnike u saobraćaju i/ili im date obaveštenje o nameri koju želite uraditi (skretanje, promena položaja na kolovozu i sl.). Proveri, gledaj i signaliziraj pre nego što napraviš neki manevar.
U noćnim uslovima i kada je smanjena vidljivost, osim što bicikl mora biti osvetljen, nosite na sebi obučenu svetlu odeću i odeću sa retroreflektujućim materijalima.
Kada vozite bicikl kolovozom, krećite se u širini od najviše jedan metar od desne ivice kolovoza, ali ne uz sam ivičnjak. Ukoliko se udaljite na bezbedno i dozvoljeno rastojanje od ivičnjaka bićete uočljiviji za vozače motornih vozila i izbećićete slivnike, poklopce od kanalizacije i različiti otpadni materijal koji se može naći uz samu ivicu kolovoza.
Brzinu kretanja bicikla prilagodi tako da uvek možeš da usporiš ili se zaustaviš na vreme.
Kada voziš ne koristi mobilni telefon.
Poštujte saobraćajnu signalizaciju i pravila saobraćaja.
Budi svestan saobraćaja oko sebe i budi spreman da reaguješ u slučaju potrebe.