Da li nasedate na trgovačke trikove?
Postavljeno: 22.08.2022
Razna sniženja, rasprodaje, ponude „dva za jedan“, „šok cene“, izmeštanje robe na druge rafove, cene koje se završavaju sa 99, police ispred kase sa raznim „sitnicama“, lagana muzika, samo su neki od trikova kojima se služe trgovci, ne bi li od kupca izvukli što više novca. Pitali smo građane da li i koliko često nasedaju na trgovačke trikove.
Zbog sve teže finansijske situacije, većina građana se trudi da uštedi na razne načine, pa je jurnjava za akcijama postala deo gotovo svake kupovine. Iako trgovci oduvek koriste razne trikove kako bi namamili kupce da kupuju što više, sada je to izraženije nego ikada.
Dok „trpaju“ u korpu proizvode na sniženju, kupci su ubeđeni da čine pravu stvar, a tek na kasi ili po dolasku kući, shvate da nije baš tako.
–Iako manje više znam sve trgovačke trikove, da sam nasela, obično shvatim tek kad dođem kući. Kada vidim natpis „sniženje“ često ne primetim da je ponekad razlika između stare i nove cene svega 99 para, jer je napisano sitnim slovima. Verujući da sam već uštedela time što kupujem na akciji, trpam u korpu sve i svašta, i na kraju potrošim više nego što sam planirala – kaže Dobrila N. (65), dodajući da ima i akcija koje su isplative, ali da se uz kupovinu nepotrebih stvari, na kraju ne uštedi ništa.
Da su trgovci vešti manipulatori, te da često primenjuju trikove kojima zapravo iskazuju nepoštovanje prema kupcima, smatra sugrađanka Violeta S.
–Sve rade ciljano. Velikim slovima napišu „akcija“, a onda sitnim, toliko da ni uz pomoć naočara ne može da se vidi, da akcija važi tek od sutra ili prekosutra. Tako sam jednom uzela neke sardine koje su inače preskupe, a na akciji su bile snižene 50 odsto. Pošto sam samo to kupila, kad mi je kasirka rekla iznos, nije bilo teško izračunati da sam prevarena, pa sam vratila. Da sam pazarila još nešto, možda ne bih ni primetila – kaže ona.
Sugrađanin Stefan M. navodi da se iz kupovine skoro uvek vrati sa nekoliko namirnica koje nije imao na spisku.
–Uz laganu muziku koju ciljanu puštaju u većim marketima, šetam polako, razgledam duže i na kraju kupim i ono što mi nije neophodno, posebno ako je na akciji. Obično se upecam na natpise „sniženo jos samo 2 dana“ ili „kupovina ograničena na pet komada“. Takve stvari poželim da kupim „sad i odmah“ i to svih pet komada. Ako me pitate treba li mi baš pet, odgovor je ne – kaže naš sagovornik.
Da trgovci koriste prisustvo dece pri nabavkama navodi S.D., majka petogodišnje devojčice.
–Jasno mi je zbog čega žvake, čokoladice i bombone uvek stoje pored kase. Često idem sa ćerkom u nabavku i dok čekamo da stignemo na red, ona uporno traži da se i doda u korpu i nešto od tih sitnica, koje ustvari nisu sitnice, ako se pogleda cena. I svaki put ista priča, nema mi druge nego da kupim – kaže ona.
Jovana D. pak navodi da sve manje naseda na trgovačke trikove.
– Toga je uvek bilo i biće, a čini mi se danas više nego ranije, s obzirom na to da narod manje kupuje, jer je sve drastično poskupelo. Smišljaju raznorazne akcije, tipa 3 po ceni jednog, ili jedan gratis, a zapravo im je cilj da se otarase proizvoda koje nisu uspeli da prodaju. Kad skapiraš sve to, vise obraćaš pažnju i manje nasedaš na takve prevare, bar je kod mene tako – ističe ona.
Sugrađani znaju i za trik „stara cena, ali manja gramaža“.
– Trebalo mi je vremena da ukapiram da su određenim proizvodima koje inače redovno kupujem pakovanje smanjili za 20 do 30 grama, a cena je ostala ista…Ili, kao snižena je, a ustvari je samo u skladu sa gramažom. Smatram da bi pošteno bilo da ta informacija bude vidno istaknuta, što nigde nisam do sada videla – kaže Milica P.
Iako manje više svesni većine trgovačkih trikova, kupci ipak nasedaju. Manipulacije cenama, promocijame, raspored artikala, boje na ulazu i u samom marketu, proizvodi koji uvek stoje u ravni očiju, muzika i još mnogo toga, nešto je na čemu rade timovi raznih stručnjaka, a sve kako bi se od kupaca izvuklo što više novca. Koliko god pokušavamo da se odupremo, uvek se negde „sapletemo“.
J.P.