CINK: Medijsko izveštavanje o ranjivim grupama
Postavljeno: 25.02.2025

Centar za istraživačko novinarstvo Kruševac (CINK) održao je završnu konferenciju za novinare u okviru projekta „Promocija kvalitetnog i etičkog novinarstva u Centralnoj Srbiji kroz izveštavanje o socijalno osetljivim grupama” na kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja
Projekat je trajao četiri i po meseca i za to vreme CINK je analizirao 10 lokalnih medija/portala: Odjek (Kruševac), Grad (Kruševac), Radio-televizija Kruševac – RTK iz Rasinskog okruga, Južne vesti (Niš), Gradski portal 018 (Niš) i Alpress (Aleksinac) iz Nišavskog okruga, Pressek i Puls Šumadije (Kragujevac) iz Šumadijskog okruga i
Lokalni (Paraćin) i Central Media (Jagodina) iz Pomoravskog okruga, istakao je Slaviša Milenković iz CINK-a.
– U posmatranom i analiziranom periodu u svih deset medija objavljeno je
ukupno 110 medijskih priloga. Najviše priloga objavljeno je na Gradskom
portalu 018 i Alpressu, po 19, a najmanje na portalu Lokalni.rs (Paraćin), samo jedan. U proseku objavljeno je 11 medijskih priloga po mediju, odnosno 5,5 priloga po mediju na mesečnom nivou. Dakle, možemo reći da su lokalni mediji u ovom periodu objavljivali u proseku po jedan medijski prilog nedeljno o društveno ranjivim grupama.
Kada je reč o zastupljenosti društveno ranjivih grupa, Milenković je naveo da je najviše medijskih priloga, od ukupno 110, objavljeno o mladim i osobama sa nekim vidom invaliditeta, po 30 (27,27%). O ženama je objavljeno ukupno 20 priloga (18,18%), o deci 14 (12,74%), starijim osobama 11 (10,01%), Romima dva (1,82%) i “ostalima” tri. Zanimljivo je da nije pronađen nijedan medijski prilog koji se odnosi na
pripadnike/pripadnice LGBT populacije, istakao je Slaviša Milenković.
– Kada je reč o novinarskim formama koje su korišćene ubedljivo najviše medijskih priloga su izveštaji sa različitih događaja, čak 71 (64,54%). Ukupno 21 medijski prilog (19,09%) smo klasifikovali kao vest/proširena vest a objavljeno je i 11 reportaža (10%). Samo sedam tekstova (6,36%) je svrstano u grupu problemskih tekstova/analiza stanja.
Dodao je da u 80 slučajeva (72,72%) povod za objavljivanje određenog medijskog
priloga je bio neki događaj (radionica, tribina, poseta funkcionera…) a u devet slučajeva (8,18%) neka prigoda (poput Svetskog dana borbe protiv šećerne bolesti i slično).
– Ukupno 18 medijskih priloga (16,36%) objavljeno je u okviru medijskih projekata koji su finansirali različiti donatori, najčešće lokalne samouprave. U samo tri slučaja povodom za objavljivanje priloga o društveno osetljivim grupama bilo je “nešto drugo”.
Zaključak projekta jeste da je neophodna mnogo bolja komunikacija između medija i organizacija civilnog društva kako bi ranjive grupe dobile više prostora u medijima.
Komentari