U opštini Varvarin predstavljen projekat “Imam diplomu i slobodan sam”

Postavljeno: 07.02.2019

Projekat koji je opština Varvarin sprovela u partnerstvu sa Udruženjem samohranih majki “Kneginja Milica” iz Kruševca, imao je za cilj da smanji pojavu ranog napuštanja škole i odustajanja od formalnog obrazovanja. Rezultati projekta, među kojima i formiranje intersektorskog tima za prevenciju ranog izlaska iz sistema obrazovanja, izrada prvog Opštinskog akcionog plana i čitav niz školskih aktivnosti koje su promovisale inkluziju i podršku deci u riziku, predstavljeni su na završnoj konferenciji u Opštinskoj biblioteci.

– Veliko mi je zadovoljstvo što smo projekat “Imam diplomu i slobodan sam” priveli kraju i verujem da smo kroz taj projekat pomogli našoj deci koja rano prekidaju školovanje da promene svoj odnos prema obrazovanju. Naše saradnice su članice udruženja samohranih majki “Kneginja Milica”, a ovo je jedan od dva projekta koje je opština Varvarin dobila sredstva od Evropske unije – rekao je, pozdravljajući učesnike Konferencije, Vojkan Pavić, predsednik opštine Varvarin.

Projekat je, kako navode članovi projektnog tima, nastao kao odraz realne potrebe Opštine Varvarin da radi na problemu ranog napuštanja obrazovanja i izlaska iz sistema obrazovanja, te da se na taj način deca i mladi stave kao prioritet lokalne zajednice, što je definisano i Strategijom socijalne zaštite Opštine Varvarin.

Prema rečima Marije Vesligaj, menadžerke projekta, u opštini Varvarin problem ranog napuštanja obrazovanja nije se prepoznavao u toku školovanja nego kasnije, kada se te osobe u nekim starijim godinama pojave kao korisnici Centra za socijalni rad.

Imali smo ideju da ovim projektom taj problem učinimo vidljivim i da celo društvo prihvati da treba raditi na prevenciji ranog napuštanja obrazovanja, jer, između ostalog, veći stepen obrazovanja mladih će opštinu voditi i većem privrednom razvoju – kaže Marija.

Sprovedene su konsultacije i anketiranje učenika, roditelja, stručne javnosti i predstavnika lokalne samouprave, i na osnovu dobijenih rezultata kreirane su i grupe aktivnosti.

Projektni tim je prepoznao škole kao institucije koje su najvažnija podrška, a formiranjem intersektorskog tima  i izradom i prvog Opštinskog akcionog plana za prevenciju ranog napuštanja obrazovanja i izlaska iz sistema obrazovanja, obezbeđeni su institucionalni i normativni uslovi za sprovođenja mera prevencije.

Projekat je obuhvatio sve škole na području Varvarina, a ima ih pet osnovnih sa 13 područnih odeljenja i jedna srednja, kao i sve zaposlene u njima. Anketom je obuhvaćeno više od 1100 dece i oko 400 roditelja, staratelja i hranitelja, a deo projektnih aktivnosti bila je i realizacija donetog akcionog plana.

– Realizacija prvog Opštinskog akcionog plana podrazumevala je da podržimo škole nabavkom računarske opreme, sportske opreme, organizovanjem dodatnih obuka za profesore.

Kroz različite aktivnosti uspeli smo da animiramo i roditelje, a kroz konkurse, organizovanje sportskih događaja, dečijeg filmskog festivala, vršnjačkog učenja, i uz veoma snažnu podršku školskih pedagoga uspeli smo da detektujemo rizike koji su karakteristični za ovu sredinu i da u sve aktivnosti uključimo decu u riziku. Deca su se integrisala u društvo, bila bolje prihvaćena i motivisana da nastave školovanje – precizirala je Marija Vesligaj.

Jedan od rezultati projektnih aktivnosti o kojima je detaljnije govorila i Jelena Miladinović, koordinatorka za projektne aktivnosti, je i formiranje baze podataka dece u riziku.

Baza je data na korišćenje osnovnim školama, Domu zdravlja, Centru za socijalni rad i Policijskoj upravi i ona omogućava brz protok informacija radi rane detekcije dece u riziku, a time i blagovremenog sprovođenja međusektorskih mera – istakla je Jelena.

Dodala je da su u sprovođenju projektnih aktivnosti, osim škola, veliku podršku dobili i od Opštinske biblioteke, a kao jednu od najinteresantnijih, pa i najtežih aktivnosti izdvojila osnivanje i rad filmskih sekcija i organizaciju dečijeg filmskog festivala.

To je bio veliki izazov i za nas kao projektni tim a i za nastavnike, pa i decu. Ponosna sam na profesore koji su učestvovali u snimanju filmova zajedno sa decom i dali im podršku. Bilo je veoma interesantno gledati ih od prvog sastanka do samih projekcija, kako se menjala atmosfera i gradilo prijateljstvo. Ponosna sam posebno na decu, nije lako osmisliti i snimiti film, bilo je zadovoljstvo gledati ih na projekciji kako bodre i podržavaju jedni druge.

Inače, ideja je da ovaj filmski festival postane tradicionalan, da bude regionalan, pa čak i međunarodni, ali osnovni njegov cilj je da budu uključena deca u riziku i deca iz marginalizovanih grupa.

Zdravko Ćirić, profesor razredne nastave, govorio je u ime profesora i kao stalni član projektnog tima, zahvaljujući se na smernicama koje su profesori kroz projekat dobili i koje će im koristiti u pedagoškom radu, dok je koordinatorka Kancelarije za mlade, Marija Brajović, izrazila očekivanja da će stvorena baza podataka dece u riziku rezultirati mogućnošću da ova gradska institucija nastavi da prati njihovo dalje školovanje i da bude tu za sve što im je potrebno.

Na konferenciji je emitovan i kratak film u kome su profesori, učesnici projekta govorili o ciljevima i realizaciji projekta, ali i svojim ulogama i iskustvima koja su stekli kroz brojne radionice i akcije organizovane tokom projekta.

Projekat “Imam diplomu i slobodan sam“  deo je programa „Razvoj efikasnih usluga u zajednici u oblasti obrazovanja i socijalne zaštite na lokalnom nivou“ za čiju realizaciju je zaduženo Ministarstvo za rad i socijalnu politiku.  

Vrednost projekta je nešto više od 181,5 hiljada evra, od čega je donacija Evropske unije 161,3 hiljade, a ostatak je finansirala opština.

Program „Razvoj efikasnih usluga u zajednici u oblasti obrazovanja i socijalne zaštite na lokalnom nivou“, inače, vredan je oko 5,5 miliona evra, finansira projektne aktivnosti 30 korisnika grantova i obuhvata lokalne samouprave, organizacije civilnog društva, kao i relevantne institucije na lokalu.

Ostale vesti

back-to-top