Maturanti Srbije poslali snažnu poruku: „Na maturu bez automobila“
Postavljeno: 31.05.2025

Više od 10.000 srednjoškolaca iz preko 40 lokalnih samouprava ove godine učestvovalo je u kampanji „Na maturu bez automobila“, koju Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije sprovodi u saradnji sa lokalnim savetima za bezbednost saobraćaja. Tokom prolećnih meseci širom zemlje realizovane su brojne aktivnosti, čiji je cilj bio da mladi, u trenutku kada simbolično zatvaraju jedno životno poglavlje, postanu svesni važnosti odgovornog ponašanja u saobraćaju
Ova kampanja započeta je 2014. godine u Kragujevcu, kao odgovor na tragičnu nesreću u kojoj su živote izgubili srednjoškolci vraćajući se sa maturske večeri. Nesreću je izazvala vožnja pod dejstvom alkohola. Inicijativu su pokrenuli učenici i nastavnici Politehničke škole, a podršku je odmah pružila Agencija za bezbednost saobraćaja. Tokom godina, kampanja je postala jedan od najvažnijih preventivnih programa u oblasti saobraćajne bezbednosti mladih.
Jedan od najsnažnijih segmenata kampanje jesu edukativno-interaktivne tribine, koje kombinuju stručno znanje i lična svedočenja ljudi koji su preživeli saobraćajne nezgode i danas žive s ozbiljnim posledicama. Iskustva iz prve ruke ostavljaju dubok utisak na mlade, podstičući ih da promisle o sopstvenim odlukama i ponašanju u saobraćaju.
Pored toga, maturanti su mogli da učestvuju u simulacijama koje realno prikazuju posledice neodgovornog ponašanja. Simulatori čeonog sudara i prevrtanja, kao i popularne „pijane naočare“ koje oponašaju efekte alkohola na percepciju i motoriku, omogućili su mladima da na bezbedan način osete koliko su ozbiljne posledice konzumacije alkohola i nevezivanja pojasa tokom vožnje.
Kampanja se fokusira na najčešće uzroke stradanja mladih u saobraćaju, vožnju pod dejstvom alkohola, prekoračenje brzine, korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje i nekorišćenje sigurnosnog pojasa. Ovome se često pridružuju i faktori kao što su neiskustvo i želja da se ostavi utisak u društvu, što može dovesti do donošenja impulsivnih i rizičnih odluka.
Statistika je i dalje zabrinjavajuća, tokom prethodne godine na putevima Srbije život je izgubilo više od 500 ljudi, među kojima i 115 mladih osoba. Ovi podaci jasno ukazuju na važnost kontinuirane edukacije i preventivnih mera koje podižu svest o rizicima.
Ako konzumirate alkohol, ne sedajte za volan i ne dozvolite da vas vozi neko ko jeste. Postoji više sigurnih rešenja, javni prevoz, dogovor s roditeljima ili prevoz uz pomoć prijatelja koji neće piti. Prave uspomene počinju sigurnim povratkom kući.
Komentari