CINK: Težak položaj medija i novinara u Rasinskom okrugu  

Postavljeno: 01.04.2022

U okviru projekta „Ekonomski položaj i sloboda medija u Rasinskom okrugu“ koji realizuje Centar za istraživačko novinarstvo Kruševac (CINK) , analiziraće se položaj medija u Okrugu koji je, kako pokazuju dosadašnja istraživanja CINK-u, težak i kao takav se često koristi kao sredstvo vršenja pritiska na medije od strane ljudi koji imaju moć, političku ili ekonomsku. Na danas održanoj konferenciji za novinare, projekat je predstavio Slaviša Milenković, predsednik Upravnog odbora CINK-a

 U prvoj fazi projekta prikupljaju se podaci o položaju zaposlenih u medijskim kućama, funkcionisanju medija, izvorima i divergenciji prihoda, primanju i statusu zaposlenih u medijima, a ti podaci biće objavljeni u publikaciji naslovljenoj po imenu projekta – „Ekonomski položaj i sloboda medija u Rasinskom okrugu.

Bilo je dosta razloga za ovaj projekat jer je položaj medija težak, ne samo u Rasinskom okrugu, već na teritoriji države. Često se taj položaj koristi kao sredstvo vršenja pritiska na medije od strane ljudi koji imaju moć, bilo da je ta moć politička ili ekonomska – istakao je Milenković.

Naglasio je i da su primanja zaposlenih u medijskim kućama na nivou Srbije daleko ispod republičkog proseka, te da je takva situacija u Rasinskom okrugu.

Prosečna neto plata za Kruševac avgusta 2021., kada je pisan ovaj projekat, iznosila je 55.261 dinar. Sumnjam da, osim možda par ljudi, novinari imaju tolika primanja, često su ona znatno manja – kaže on.

Biće ispitano i koliko je novinara u stalnom radnom odnosu, koliko njih rade pod ugovorom ili honorarno, ili imaju neki drugi status. S druge strane, ispitaće se i  njihovo radno angažovanje, da li se poštuju pravila koja se odnose na godišnje odmore, praznike i sve što im pripada prema zakonima o radu i radnom odnosu.

Problem se javlja zato što ima medija koji funkcionišu, a nisu registrovani kao mediji. Evidentno je da se većina medija u Rasinskom okrugu projektno finansira. Takođe, veliki problem je obezbeđivanje stalnih prihoda od izdavanja reklamnog prostora, jer marketinške agencije imaju jednu vrstu monopola kontrolišući velike oglašivače na nivou Srbije – objašnjava Milenković.

Kao još jedan problem, Milenković izdvaja mali broj lokalnih oglašivača. Naime, uočljiva je promena u odnosu na period od pre dvadeset godina kada je saradnja lokalnih kompanija i medija bila vid lokal-patriotizam, a danas je situacija drugačija gde strane kompanije nemaju interes da sarađuju sa lokalnim medijima ili je ta saradnja limitirana.

Projekat se završava u oktobru, i verujem da ćemo tad imati rezultate koji će biti interesantni ne samo zaposlenima u medijima u Rasinskom okrugu, već i udruženjima novinara na nivou Srbije i istraživačima položaja medija i novinara generalno – zaključuje Milenković.

Nakon prikupljanja podataka u okviru projektnih aktivnosti biće organizovani okrugli stolovi i objavljivani serijali tekstova.

Projekat realizuje Centar za istraživačko novinarstvo Kruševac, uz podršku „Media & Reform“ centra iz Niša i finansijsku asistenciju ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu. Projekat traje devet meseci i sprovodi se u okviru poziva „Mediji i demokratija“

L.S.

 

Ostale vesti

back-to-top