+381 64 812 51 81
Naslovna » Ekonomija » Šta muči privrednike na lokalu?

Šta muči privrednike na lokalu?

Privrednici u Srbiji ne prave veliku razliku kada ocenjuju uslove poslovanja na nacionalnom nivou i u opštini u kojoj posluju

U oba slučaja, više od polovine smatra da je poslovna klima osrednja, a između trećine i četvrtine da su uslovi za biznis loši, navodi se u istraživanju NALED-a.

Jedan od bitnih razloga za takav stav leži u činjenici da među najvećim prepreka za poslovanje vide pitanja iz nadležnosti republičkog nivoa vlasti. Kao prvi problem čak 69% privrednika ističe visoki porez i doprinose na zarade. Sledi visoki PDV sa 34% odgovora, nedostatak finansijskih sredstava za ulaganje (33%), komplikovana birokratija i siva ekonomija, pokazalo je istraživanje stavova privrede o saradnji sa lokalnim samoupravama koje je sproveo NALED u okviru projekta „Jačanje struktura u lokalnoj samoupravi za podršku MMSP“, a koji realizuje u saradnji s Razvojnom agencijom Srbije.

Na pitanje koje bi im olakšice bile najkorisnije i imale najveći efekat na razvoj privrede, ispitanici ističu poreske olakšice, podsticaje za ulaganja u osnovna sredstva i podsticaje za zapošljavanje, kao i podsticaje na lokalu u vidu izuzeća ili smanjenja taksi i naknada. Iako lokalne samouprave pokušavaju da izađu u susret zahtevima i obezbede podsticaje iz lokalnih budžeta, čak 94% privrede priznaje da te podsticaje dosad nije koristilo (83% nije koristilo olakšice koje nude nacionalne institucije).

Pitanja iz domena finansija privrednici bi najčešće delegirali na sastancima Privrednog saveta odnosno u komunikaciji s lokalnom samoupravom. Kako ističu, najvažnije je s opštinskim rukovodstvom prodiskutovati o planiranim merama podsticaja, visini lokalnih taksi i naknada, planu budžeta za narednu godinu i cenama i kvalitetu komunalnih usluga dok su pitanja poput planske dokumentacije nešto niže na agendi.

Istraživanje pokazuje da se privrednici retko odlučuju da daju predloge rukovodstvu lokalne samouprave. Čak 91% priznaje da to nikada nije uradilo, 5% onih su predlagali nisu naišli na otvorena vrata dok su u samo 3% slučajeva predlozi usvojeni. Najčešće su prihvaćene ideje oko finansiranja (24%), infrastrukturnih projekata (24%), donošenja određenih akata (23%) i uređenja industrijske zone (16%).

Kada je reč o zadovoljstvu saradnjom sa insistucijama na lokalnom nivou, interesantno je da je privreda najviše zadovoljna odnosom koji ima sa javnim komunalnim preduzećima. Čak 71% privrednika naglašava da je u potpunosti ili uglavnom zadovoljno saradnjom s tim delom javnog sektora. Ocenu iznad 50% imaju i odeljenja za urbanizam zadužena za izdavanje građevinskih dozvola (52%) i direkcije za izgradnju (51%). Kako kažu u lokalnim samoupravama, pre tri godine odeljenja za urbanizam bila su veoma loše ocenjena od privrede, ali su donošenjem novog Zakona o planiranju i izgradnji i uvođenjem elektronskih građevinskih dozvola to postale jedne od najboljih službi. Pozitivnu ocenu u 49% odgovora dobio je kabinet gradonačelnika odnosno predsednika opštine dok je radom kancelarija za lokalni ekonomski razvoj zadovoljno 45% anketiranih privrednika. Jedan od problema jeste i to što između trećine i četvrtine preduzeća ne može da oceni saradnju sa institucijama na lokalnom nivou.

Veoma dobre ocene lokalne samouprave su dobile za podršku privredi. Čak 68% ispitanika kažu da imaju dobar odnos s opštinom pri dobijanju informacija o komunalnim uslugama. Kvalitetnu saradnju sa lokalnom samoupravom imaju i kada je potrebno da završe određene administrativne poslove u gradu/opštini (62%). Sledi saradnja pri prolasku kroz administrativne procedure (54%), dobijanju informacija o državnim i lokalnim podsticajima (51%), pomoći u rešavanju problema sa republičkim institucijama, prilikom apliciranja za podsticajna sredstva i pripreme projekata.

Zadovoljstvo infrastrukturom Komunalna infrastruktura, koja predstavlja bitan faktor pri oceni uslova za poslovanje, dobila je dobre ocene u istraživanju. Na prvom mestu su telekomunikacije kojima je zadovoljno 91% privrede, potom vodovod (80%), kanalizacija (73%), gas (54%), a manje od polovine pozitivnih ocena ima toplovod (46%), ali je i tek oko petine privrednika nezadovoljno uslugama u domenu grejanja. Mišljenja su najviše podeljena kada je reč o putevima – 58% privrednika je zadovoljno dok 42% ima suprotan stav.

NALED

 

Privrednici u Srbiji ne prave veliku razliku kada ocenjuju uslove poslovanja na nacionalnom nivou i u opštini u kojoj posluju U oba slučaja, više od polovine smatra da je poslovna klima osrednja, a između trećine i četvrtine da su uslovi za biznis loši, navodi se u istraživanju NALED-a. Jedan od bitnih razloga za takav stav leži u činjenici da među najvećim prepreka za poslovanje vide pitanja iz nadležnosti republičkog nivoa vlasti. Kao prvi problem čak 69% privrednika ističe visoki porez i doprinose na zarade. Sledi visoki PDV sa 34% odgovora, nedostatak finansijskih sredstava za ulaganje (33%), komplikovana birokratija i siva…

Review Overview

Rejting korisnika Budite prvi !
x

Proveri i

Ivan Karić: Očekujemo da  2018. bude  godina ekoloških rezultata

Državni sekretar u Ministarstvu zaštite životne sredine, Ivan Karić,  kazao je danas u Kruševcu da se u tom ministarstvu nadaju ...

 NSZ Kruševac obuka za buduće preduzetnike

Kruševačka filijala Nacionalne službe za zapošljavanje organizovala je obuku „Put do uspešnog preduzetnika“ Obuka je, kako je novinarima rekao direktor ...

Savet za bezbednost saobraćaja donirao automobil kruševačkoj policiji

Savet za bezbednost saobraćaja Grada Kruševca, donirao  je automobil marke „Škoda oktavija“, Policijskoj upravi Kruševac. Načelniku Policijske uprave Miljanu Petroviću, ...

„Henkel“ naredne godine investira 25 miliona evra u fabriku u Kruševcu

Kompanija „Henkel“ obeležila je 15 godina poslovanja u Srbiji konferencijom za novinare  u Kruševcu, gde je „sve i počelo“ 2002. ...

Završeni izbori za članove saveta mesnih zajednica

Na izborima za savete mesnih zajednica na  glasanje je izašlo 16,5 odsto građana od ukupnog broja upisanih birača. Rok za ...