Kako trgovine obmanjuju potrošače

Postavljeno: 29.10.2016

Kada cena proizvoda na rafu ne odgovara onoj koja se kasnije nađe na računu kupca, trgovci se pravdaju time da zbog velikog obima posla ne uspevaju da uklone nevažeće akcijske etikete

Iz Organizacije potrošača poručuju da opravdanja za ovakve nepravilnosti nema, da je reč o ozbiljnom prekršaju, te da je prodavac u takvim situacijama dužan da kupcu nadoknati razliku u ceni

– Pre desetak dana kupila sam vino koje je na akcijskom sniženju koštalo 399 dinara, ali mi je na kasi naplaćeno 499 dinara. Kada sam se pobunila, kasirka je kazala da, ukoliko ne želim, ne moram da kupim taj proizvod – kaže sugrađanka D.N. koja je tim povodom posetila našu redakciju, naglašavajući da joj je račun izdat bez prethodnog upozorenja da je akcija istekla.

U ispravnost računa je, kako dalje objašnjava, posumnjala jer je tog dana pazarila samo tri artikla, pa nije bilo teško izračunati da ima nepravilnosti.

– Ko zna koliko sam puta do sada bila žrtva ovakve obmane, ali to nisam primećivala, zbog žurbe ili više kupljenih proizvoda. Zato sam ovoga puta insistirala da zajedno sa poslovođom proverim cenu istaknutu na rafu. Uz izvinjenje da je akcija istekla i da nisu imali vremena da uklone etiketu, ponuđena mi je mogućnost da prozvod vratim, što sam i učinila – kazala je ona, dodajući da je na etiketi zaista stajalo da akcija važi do roka koji je u tom trenutku istekao, ali i da je taj podatak bio ispisan sitnim i teško vidljivim slovima, odnosno, brojevima.

U nameri da proverimo tačnost dobijene informacije, posetili smo market u kome se naša sugrađanka suočila sa nepravilnošću. Kako etiketa na kojoj je istaknuto akcijsko sniženje pomenutog proizvoda ni dva dana kasnije nije uklonjena, od Organizacije potrošača zatražili smo informaciju o pravima kupaca u takvim situacijama.

– Prema Zakonu o zaštiti potrošača, u situaciji kada se cena na rafu ne slaže sa onom koja se nađe na računu koji se izda kupcu, a prodavac pre izdavanja računa nije obavestio kupca da artikl više nije na sniženju, prodavac je dužan da tu razliku u ceni nadoknadi kupcu – kaže Zoran Nikolić iz kragujevačke Organizacije potrošača.

Naglašava da kupca uopšte ne treba da interesuje ko će dotirati tu razliku, te da bi o tome trebalo da brinu zaposleni i poslodavac.

– Nije vaš problem ko će platiti tu razliku, vaše je pravo da proizvod dobijete po ceni koja je istaknuta. Ukoliko se to ne dogodi, trebalo bi da se obratite tržišnoj inspekciji – kaže on.

Ističe da za ovakve propuste ne postoji nikakvo opravdanje, te da je to ozbiljan prekršaj za koji je zaprećena kazna od 300.000 do dva miliona dinara.

– U velikom broju slučajeva ovo jeste nenameran propust. Problem je nedovoljan broj radnika koji obavljaju više poslova odjednom, pa realno ne stižu da kontrolišu da li je istekao rok do kada važi sniženje na određenim proizvodima. Međutim, ukoliko se dokaže da je postojala namera da se svesno obmane kupac, može i da se zabrani obavljanje delatnosti – kaže Nikolić.

Savet kupcima je da insistiraju da proizvod plate po ceni koja je istaknuta na rafu, te da ukoliko se to ne dogodi, fotografišu i proizvod i cenu.

– Na digitalnim fotoaparatima imate datum kada je fotografija urađena i sa time možete otići u tržišnu inspekciju. To je sigurnije, jer se do izlaska inspekcije na teren, koja u velikim marketima svoj dolazak najavljuje najmanje dan unapred, mogu ispraviti sve nepravilnosti – poručuju na kraju iz Organizacije potrošača.

picsart_10-29-08-16-11

 

 

Ostale vesti

back-to-top